Maandag 18 Mei 2020 – Naar Veessen

18 mei 2020 - Veessen, Nederland

Al voor 8:00 uur ben ik wakker. Een medewerker van de groenvoorziening van de gemeente Heerde is al een klein uurtje bezig om het gras van het sportveld naast de camperplek te maaien. Ik zet koffie en schenk me een smoothie is. Dan is het tijd voor mijn reisverslag van de vorige dag.
Ondertussen verzamelen zich een aantal dames voor de buitenfitness op het sportveld. Dit zal waarschijnlijk het alternatief zijn om toch te kunnen sporten zolang de sportscholen nog gesloten zijn.
Ik draai de stoelen weer om en zet alles vast om te kunnen rijden. Eerst even naar de plaatselijke Aldi om boodschappen te doen. Daarna rij ik een eindje langs het Apeldoorns kanaal en de Grift om de waterkrachtcentrale te zoeken. Ik vind deze niet. Toch maar eens op de fiets proberen.
Ik strijk neer op de camperplek “De Kozakkenhaven” in Veessen. Een mooie plek met uitzicht over de haven en over de IJssel.
De tafel en stoelen naar buiten en heerlijk genieten in de zon! Lezen, dingen op Internet opzoeken en luieren. Een prettige vakantiedag zo.

Kozakkenhaven

Veessen kent al heel lang een haven; deze is gesitueerd in De Hank, een oude IJsselarm. Vroeger, toen het vervoer van allerlei materialen nog per schip werd aangevoerd was er in Veessen een loswal om de goederen van het schip op de kade te krijgen, maar naarmate het wegvervoer toenam was het gebruik van de haven en loswal door vrachtschepen gedoemd te verdwijnen, en ontstond er ruimte voor een haven met pleziervaart.

Met de komst van de Hoogwatergeul als onderdeel van het Nederlandse project Ruimte voor de Rivier waarbij het dorp bij extreem hoogwater omspoeld kan worden door de IJssel en een bypass -de “Hoogwatergeul” genoemd- kwam er gebiedsontwikkelingsgeld vrij. Met deze Rijksbijdrage en bijdragen van de Gemeente Heerde is geïnvesteerd in het project “Rivierfront Veessen” waardoor er een geheel vernieuwde haven met compleet nieuwe steigers, de KOZAKKENHAVEN maar ook een geheel vernieuwd terrein kon worden gerealiseerd. Bovendien zijn er in het plan camperplaatsen, parkeerplaatsen, een trailerhelling, een ligweide en zelfs een zandstrandje opgenomen.

De haven ontleent zijn naam aan de Kozakken, die in 1813 in Veessen een brug over de IJssel hebben gerealiseerd. De geallieerden hadden daarmee een extra instrument in handen om Napoleon te verslaan. Het naastgelegen pontje -wat de verbinding van Veessen naar Fortmond in de zomer onderhoudt, draagt vanwege dezelfde redenen ook de naam Kozakkenveer.