Vrijdag 18 September 2020 – Van Klausen naar Rodemack.

18 september 2020 - Rodemack, Frankrijk

Vanmorgen zelfs tot 9:00 uur geslapen. Zelfs de kerkklokken van 7:00 uur niet gehoord. Het lijkt wel vakantie!
Ik kook een thermosfles heet water voor koffie en maak een grote mok koffie.
Ik pak alles in en zet alles vast. De stoelen weer in de rijrichting en ik ben klaar voor vertrek. De bewolking trekt al open en het zonnetje prikt er alweer doorheen.
Ik rij niet rechtstreeks naar de snelweg omdat ik gisteren gezien heb dat de oprit afgesloten is. Ik wil nog een stuk door het Moezeldal rijden om daar nog wat van te zien.
In Piesport steek ik de Moezel over. Hier heb ik eergisteren lopen zweten. Dan volg ik de Moezel stroomopwaarts richting Trier. Ik zie hele grote en drukke camperplekken. Sommige wel met meer dan 100 campers. Dat lijkt me helemaal niets. Na een 20 Km rij ik de snelweg weer op en rij naar Luxemburg. Net na de Duits-Luxemburgse grens verlaat ik de snelweg en rij verder stroomopwaarts langs de Moezel die hier de grens tussen Duitsland en Luxemburg vormt.
Ik rij een stuk langs de oostoever en rij dan in Duitsland. Hier ga ik nog even naar de Aldi om mijn lege blikjes met statiegeld in te leveren en weer volle te kopen.
Bij Schengen steek ik de Moezel weer over en rij ik Luxemburg weer binnen via een grote snelweg. Die mag ik bij de volgende afslag alweer verlaten om naar Mondorf-les Bains te rijden. Hier steek ik de Franse grens over om in Mondorf te komen. Dan is het nog maar een paar Km om mijn einddoel voor vandaag te bereiken. Dat is Rodemack. (Jorien, bedankt voor de link!)
Op de (gratis) camperplek daar ga ik eerst even vuil water lozen, mijn toiletcassette legen en gratis schoonwater tappen. Dat is prima voor elkaar hier.
Er hangt echter een papiertje dat ik er vandaag tussen 14:00 en 24:00 uur niet mag parkeren. Daarom ga ik maar op het veld voor de ingang staan waar ook al een andere camper staan.
Ik eet een toetjes en een salade als lunch en loop dan het stadje in. Het is volledig ommuurd en goed gerestaureerd. In Rodemack is ook een mooi kasteel. Ik maak er veel foto’s. Er lopen veel schoolklassen in het dorp die overal uitleg krijgen over de huizen en gebouwen. Er heerst hier een typisch Frans sfeertje. Mensen zitten op een bankje en groeten je wanneer je ze passeert. Het bevalt me wel hier.
Wanneer ik terugkom bij de camperplek zijn 2 mannen met een spuitbus strepen aan het maken op het grasveld.  Eén van hen spreekt prima Engels en verteld dat hier vanavond een drive-in bioscoop komt. En dat ik met de camper best achter in de hoek mag gaan staan.
Dat ga in dan ook direct doen. Ik zet mijn tafel en stoel buiten en ga mijn reisverslag van de vorige dag maken en de foto’s toevoegen.
Er komt nog een Nederlands camper naast me staan en ik raak met de man in gesprek. Hij heeft jaren geleden software geleverd aan Panalytical in Eindhoven en ik heb later nog die software een paar jaar onderhouden. Hoe klein kan de wereld zijn?
Ondertussen is men bezig om een scherm op te zetten en een geluidsinstallatie op te zetten voor de film van vanavond. Het lijkt erg ongeorganiseerd maar plotseling begint er zich een scherm te verheffen. Een opblaasscherm! Wow, indrukwekkend om te zien!
Rond 19:30, een half uurtje voordat de film begint, komt er een man bij mijn camper en stelt zich voor als de burgermeester van Rodemack. Hij spreekt uitstekend Engels en heet mij welkom in zijn stad en vraagt hoe ik het hier vind. We staan nu ondertussen met 5 campers naast elkaar en hij gaat ze alle vijf even langs. Dan praat hij met een aantal mensen van de organisatie en met bezoekers van de bioscoop. Dat is echt heel leuk.
Omdat ik niet ver van het scherm sta kan ik vanuit de camper de film meekijken. Het geluid kan ik gewoon via de autoradio horen. Leuk. Helaas is mijn Frans niet goed genoeg om het verhaal te volgen. De film heet Willow en de details zijn hier te vinden.
De sfeer hier in Frankrijk bevalt me wel en ik hoop dat het weer zo blijft zoals het nu is. Dan hou ik het hier wel even vol.