Woensdag 16 September 2020 – Klausen – Wandeling naar Piesport en terug.

16 september 2020 - Klausen, Duitsland

Iets na 8:00 uur ben ik uit bed en zet koffie en maak een kruidensmoothie. Dan tik ik mijn reisverslag in. Vandaag lijkt het niet zo’n warme dag te worden en wil ik naar Piesport aan de Moezel wandelen. Piesport omdat daar nog een paar Romeinse bouwwerken bewaard gebleven zijn.
Ik volg de kaart van mijn GPS systeem. Die kaart blijkt heel goed te zijn. Ik dacht dat de weg wel door zou lopen en de kaart zegt van niet. En de kaart had gelijk. Ik loop een weiland door, steek een riviertje over en kom zo op een ander pad. Leerzaam!
De weg gaat langzaam omhoog en inmiddels zijn de wolken verdwenen. Het wordt echt warm en ik doe mijn kleren uit.
Bij een kapel/wandelhut ga ik even rusten. Ik zet een wens in het huttenboek en maak wat foto’s. Daarna gaat de weg omlaag en door het bos. Na een tijdje zie ik de Moezel diep onder mij. Vanaf dat moment loop ik door wijngaarden en gaat het vrij stijl naar beneden. Ik kom uit bij de oude Romeinse wijnopslag die ik graag wil zien. Mooi maar jammer dat er hekken omheen staan. En er zijn hier veel toeristen.
Ik rust een poosje op één van de weinige bankjes die nog vrij zijn aan de Moezel. Overal zitten fietsers te lunchen.
Ik steek de Moezel over om ook het andere deel van Piesport te zien. Hier zoek en vind ik de plek waar Romeinse bronnen geweest zijn. Helaas zijn ze vervangen door moderne betonnen bakken. In ieder geval leuk om ze gevonden te hebben.
Ik loop terug de brug over naar Alt Piesport. Dan begint de weg omhoog door de wijngaarden. De route gaat over trappen en steile weggetjes omhoog. En het is warm, erg warm. Ruim 200 meter klimmen op 2 Km. afstand. Ik ben kapot en rust regelmatig even en ben heel blij wanneer ik weer in het bos in de schaduw kan lopen.
Nadat ik helemaal op de top ben is het nog een paar Km bergafwaarts lopen. Dat is een makkie vergeleken met het eerdere traject. In de camper drink ik een halve liter melk. Daar knap ik van op. Ik douche me even buiten de camper en ik geniet er dan uitgebreid van om dan lekker languit te gaan genieten van een koel biertje.
Het was een heerlijke dag!