Zaterdag 5 September 2020 – Nideggen

5 september 2020 - Nideggen, Duitsland

Net voor 8 uur word ik wakker. Ik schuif mijn vouwgordijn omhoog en lig helemaal in de zon! Dat is fijn wakker worden. Ik blijf nog een half uurtje zo in het zonnetje liggen genieten voordat ik mijn bed verlaat. Dat moet ook kunnen ;-)
Ik zet koffie en zie dat mijn koffievoorraad bijna nul is. Vorige week op het Eigentijds Festival hebben Mirjan en ik best vaak samen zitten koffiedrinken en ik ben vergeten het aan te vullen.
Dan is het tijd om het reisverslag van de vorige dag te maken. Ook heb ik gisteren tijdens het wandelen de route op mijn GPS vastgelegd. Ik vind het wel leuk om deze ook aan het reisverslag toe te voegen.
De camperplek waar ik sta is een mix parking. Een combinatie van cp en parkeerplaats. Omdat het een gratis parkeerplaats is parkeren hier overdag veel mensen die in het stadje werken. En in de morgen komen hier veel mountainbikers en wielrenners die vanaf hier een rondje gaan fietsen. Evenzo komen hier vele wandelaars parkeren om vanaf hier een wandeling te maken. Dat vind ik wel gezellig.
Tegen het middaguur fiets ik naar de Lidl om boodschappen te doen. Koffie, broodbeleg, gevulde olijven en wat ik verder nog lekker vind. Wanneer ik een kwartiertje later weer buiten kom zie ik dat mijn zadel natgeregend is. En inmiddels is het weer droog. Strakke planning! Ik fiets weer terug naar de camper en ruim de boodschappen op. Het zonnetje komt alweer door de wolken heen en de temperatuur is uitstekend.
Ook vandaag wil ik een wandeling maken. Nu ik een goede wandelkaart van de omgeving heb kan ik beter een leuke route bedenken. Dat gaat voor mij toch beter dan met een App. Terwijl ik de App wel veel gebruik wanneer ik op een splitsing twijfel. Vandaag gebruik ik hiervoor mijn GPS. Naast de camperplek loopt een wandelpad naar beneden. Een leuk punt om te vertrekken. Iets verderop staat een bord met uitleg. Dit was vroeger het schoolpad van Brück naar Nideggen. De schooljeugd moet dan ’s-morgens eerst ruim een kilometer omhoog wandelen en binnen die afstand ruim 100 meter klimmen. Zij moeten wel een goede conditie gehad hebben. Gelukkig loop ik het pad in tegengestelde richting.
In Brück zijn enige campings. Van het type Pooksbelten. Volgebouwde plekken met een hoge kabouterbezetting. Ik zou het verschrikkelijk vinden om daar te moeten zijn. Veel bewoners waarschijnlijk ook want er staat een hoog hek omheen ;-)
Ik loop parallel met de spoorlijn en de rivier de Rur. Maar niet helemaal door het dal. Ik moet nog een uitloper van een berg oversteken. In Abenden steek ik de spoorlijn en de Rur over. Er staan 2 mannen in de rivier te vliegvissen. Een groepje toeristen bereid zich voor op een kanotocht. Wel gezellig al die reuring hier. Ik beheers me om niet op een terras een glas bier te nemen. Want ik verwacht nog behoorlijk te moeten klimmen en dan moet er geen bier in mijn benen zitten.
Ik volg de loop van de Rur stroomafwaarts. De groep kanovaarders komt gillend voorbij. Ik ga het verharde pad af en volg de bordjes Nideggen. Nog 2,2 Km tot aan de stad. Binnen 1 Km moet ik 125 meter stijgen. Best pittig wanneer je dat niet meer gewend bent! Zwetend bereik in Nideggen. In het stadje plof ik neer op een terras waar ik gisteren ook was. Niet het eerste de beste maar wel het beste. Want hier hebben ze heerlijk bier van de tap. Ik beloon mijzelf op een vers getapt biertje.
Dan loop ik terug naar de camper en ga even lekker met de benen omhoog zitten.
Ik maak wat hapjes en schenk me nog een biertje in. Het was weer een heerlijke dag. En ik denk aan de spreuk die we vorige week op het festival meegekregen hebben. “Thank you, bring me more!”.

1. Jorien:
    6 september 2020
    Prachtig is het daar! Mooie wandelroutes ook. Leuk om er ook een beetje bij te zijn zo. Groetjes.
  2. Harry Wieldraaijer:
    7 september 2020
    Ja. Even nog genieten van het laatste stukje van de zomer. En even fijn op nieuwe plekken.
    Liefs, Harry