Zondag 13 September 2020 – Wittlich

13 september 2020 - Wittlich, Duitsland

Rond 7:00 uur word ik wakker van aanrijdende auto’s met paardentrailers en het geluid van hinnikende paarden. Ben ik in Texas? Nee, ik realiseer mij dat het paardenvolk ook vandaag terugkomt. Gelukkig sta ik zodanig opgesteld dat ik er niet zo’n last van heb.
Ik ga op tijd uit bed om koffie te zetten. Maar helaas komt er geen water uit de kraan? Al snel constateer ik dat de pomp stuk is. Ik heb deze week de pomp een paar uur laten draaien zonder dat de kraan open stond. Daar kunnen ze niet tegen. Gelukkig heb ik een reserve pomp en een klein uurtje later is alles weer werkend.
Dan zet ik alsnog koffie en geniet van een late eerste kop samen met een bekertje yoghurt.
Tegen 11:00 loop ik naar de stad. Dat is een leuke route langs de rivier van ongeveer 20 minuten.
Het is koopzondag in Wittlich. Veel winkels zijn open, er zijn marktjes en de terrassen stromen vol. Dat is wel gezellig want zonder dat zien Duitse steden er zondags leeg en verlaten uit. In de buurt van de apotheek “Zum Bahnhof” zoek ik tevergeefs naar een oud station of een oude spoorlijn. Ook bezoek ik de basiliek om daar mijn gespaarde 1 en 2 Eurocent munten te geven. Die krijg je in Duitsland en ze maken mijn portemonnee zo vol. Op die manier betaal ik voor het bekijken van de kerken.
Nadat ik uitgekeken ben loop ik terug naar de camper. Ik maak mezelf een lunch van curryworst en kartoffelsalad. Toch ook iets van de Duitse eetcultuur beleven!
De rest van de middag en avond geniet ik van zon, schaduw en mijn tijdschriften.