Maandag 14 September 2020 – Wittlich

14 september 2020 - Wittlich, Duitsland

De zon schijnt alweer door het dakluik wanneer ik rond 8:00 uur wakker word maar in de cabine is het maar 11 graden. Brr, toch maar even warme kleren aan! Gelukkig is het een uurtje later al boven de 20 graden en kunnen de kleren weer uit.
Ik zet koffie en maak mijn ontbijt. En ik tik mijn reisverslag in en voeg de foto’s in.
Op de kaart heb ik gezien dat aan de andere kant van de stad de overblijfselen van een Romeinse villa zijn. Dat wordt het doel van mijn fietstocht van vandaag. Het blijkt niet zo’n moeilijk doel te zijn want ik ben er al binnen een half uur en de weg is niet te stijl.
Ik vind het altijd indrukwekkend om zulke oude plekken te bezoeken. De resten van de villa zijn ongeveer 2000 jaar oud en nog steeds zijn er grote delen intact. En het idee dat hier 2000 jaar geleden al mensen met een hoog technisch en organisatorisch niveau leefden vind ik ook bijzonder. Ik lees de teksten op de informatieborden en maak veel foto’s. En natuurlijk wil ik ieder hoekje van de resten zien en voelen. En leuk dat ik de enige bezoeker ben op dit moment. Dan beleef ik het toch beter.
Vervolgens fiets ik de stad door om het oude station te vinden, wat ik ondertussen op Google Maps heb gevonden. Het is zodanig verbouwd dat het er niet meer echt als een station uitziet. Jammer, gemiste kans.
’s-Middags en ’s-avonds zit ik voor de camper te lezen en wat te tekenen. Even in de zon en dan weer snel terug in de schaduw. De thermometer geeft 30 graden aan in de schaduw. Ik kijk uit tegen heuvels met druiven. Het is heerlijk hier.