Woensdag 12 Augustus 2020 – In en rondom Börstel.

12 augustus 2020 - Berge, Duitsland

Het was afgelopen nacht ongelofelijk stil hier. Het enige wat ik hoorde waren wat uilen. Geweldige plek!
Hier op de camperplek bij het stift Börstel hoef ik niet bang te zijn dat ik me zal verslapen. Van 7:45 tot 8:00 luiden de klokken in de toren op de kapel. Het is wat heiig en nog lekker fris buiten. Ik ga buiten van mijn ontbijt genieten. En als eerste ga ik mijn jarige dochter Lia feliciteren.
Na het ontbijt trek ik mijn wandelschoenen aan, sla een doek om en loop vanaf de camperplek direct de bossen in. Het waait een beetje en dat is heerlijk tijdens het wandelen de koele wind over mijn blote huid te voelen. Ik kom langs een doolhof die wat onderhoud nodig heeft. Toch wel even proberen om het midden te vinden natuurlijk! Omdat de hegjes maar zo’n anderhalve meter hoog zijn is dat ook niet zo moeilijk.
Op de plek waar ik een weg met fietspad over moet steken kom ik een paar fietsers tegen. Een eindje verder loop ik een alleen wandelende dame voorbij. Het zullen de enige medetoeristen zijn die ik zie. Bij een schuilhut zoek ik naar een cache en heb die snel gevonden. Dan loop ik naar de Kreuzberg. Het hoogste punt in deze omgeving. Van daaruit ga ik op weg naar de volgende cache. Een uurtje lopen. Deze kan ik helaas echter niet bereiken. De cache ligt bij een hunebed. Maar dit hunebed is momenteel geheel omsloten door een heel groot maisveld. Ik ben er helemaal omheen gelopen (half uur) maar kon geen doorgang vinden. En om de mais te vernielen door erdoorheen te banjeren wil ik ook niet.
Het is ondertussen behoorlijk warm geworden. Door de bossen loop ik terug naar de camper. Ik heb dan meer dan 4 uur gewandeld.
De thermometer binnen en buiten staan op 38 graden. Ik doe de afwasbak vol water bij de schapenweide en ga er met mijn voeten inzitten.
Ik maak een filmpje van de gebouwen. En schrijf mijn reisverslag van de vorige dag. En probeer zoveel mogelijk uit de zon te blijven.

Wanneer de zon achter de bomen gezakt is steek ik de doucheslang vanuit de camper door het raampje naar buiten. Zo kan ik me lekker buiten douchen en wordt de camper vanbinnen niet nat. (Zie ook het verslag van afgelopen zaterdag)

Ik zit tot ’s-avonds laat buiten. Als ik naar bed ga zet ik alle vensters en luiken open zodat het er fijn door heen kan tochten. En met alleen een doek over is het dan best vol te houden.