Zondag 9 Augustus 2020 – In en om Hopsten

9 augustus 2020 - Hopsten, Duitsland

Wanneer ik vanmorgen mijn open ogen doe zie ik een bewolkte lucht door het dakluik boven me. Ik blijf nog even liggen en stap dan mijn bed uit.
Alhoewel het bewolkt is is het wel al heel warm. De lucht vertoond wel vele blauwe plekken. En het verschil met gisteren is dat er nu een verkoelend briesje waait. Het is uitstekend fietsweer.
Snel even ontbijten, een paar blikjes drinken in de fietstas en dan ga ik op weg. Ik maak eerst een filmpje van Hopsten. Het beeld van de Todden, de Toddenzuil en een paar Toddenhuizen. De Todden waren verkopers die per voet over het platteland trokken om hun waren te verkopen. Ze hadden hun eigen taal. Het heeft hen veel rijkdom gebracht. Veel van de grotere kledingbedrijven zijn vanuit de Toddenhandel voortgekomen. Denk aan C&A en Peek en Cloppenburg.
Ik fiets zuidwaarts en kom in Hörstel. Dit dorp ken ik omdat de Hermansweg er langsheen loopt. Ik bezoek er een watermolen.
Ik fiets door veengebieden en bossen. Ik kom vandaag zelfs een aantal keren andere fietsers tegen. Waarschijnlijk omdat het vandaag zondag is.
Midden op de middag ben ik weer terug bij de camper. Het is nog steeds bewolkt. En heel benauwd. Ik haal een Radler uit de koelkast en ga lekker onderuit in mijn campingstoel onder de boom zitten. Uitrusten van 38 Km fietsen.