Dinsdag 28 Juli 2020 – Van Werlte naar Sögel.

28 juli 2020 - Sögel, Duitsland

Ook vanmorgen regent het wanneer ik rond 8:00 weer wakker word. Na mijn vaste ontbijtritueel ga ik mijn reisverslag van de vorige dag schrijven. En er de juiste informatie vanuit het Internet aan linken.
Vandaag wil ik naar een volgende camperplek. Maar eerst nog even de toiletcassette legen en schoonmaken. Deze is nog niet vol maar ik heb er de gewoonte van gemaakt deze te legen zodra dat kan. Dan ben je nooit afhankelijk van de voorzieningen op de volgende camperplek. Ik moet echter even wachten op een medecamperaar die ook wil lozen en vullen. Het echtpaar is wel erg veel tijd nodig. Ze vullen zelfs een aantal jerrycans met water. Het water kost hier 1 Euro en daar krijg je waarschijnlijk een bepaalde hoeveelheid voor. En sommige mensen, meestal met de grootste en duurste campers, willen dan zelfs het laatste druppeltje nog meenemen.
Ik zie op mijn watermeter dat ik nog meer dan 75 liter schoon water heb. Ik hoef daarom nog geen water te tappen. Ik kan volstaan met het legen van de cassette.
Mijn volgende plek waar ik wil kijken is Sögel. Een camperplek voor 3 campers alhoewel er best meer zouden passen. Er staan 2 campers dus mag ik er ook nog staan. Mooie ruime plekken op een grasveld. De zon is ondertussen weer volop aanwezig.
Na aankomst loop ik het dorp in. Een leuk marktplein en een aantal winkels. Bij de VVV haal ik wat kaarten en folders over wat er in de omgeving te zien is.
De bekendste bezienswaardigheid van Sögel is het jachtslot Clemenswerth. Omdat dit maar 1,2 Km van het centrum verwijderd is loop ik er direct naar toe. Ja, werkelijk prachtig! Het slot in het midden en een kerk en bijgebouwen er in een achthoek omheen met zichtassen daartussen. En alles in een keurig gerestaureerde staat. Er omheen zoemt een maairobot rond die het gras even netjes probeert te houden. Ik vind dat een leuk gezicht.
Nadat ik hier rondgekeken heb en foto’s en films heb gemaakt loop ik terug naar het centrum. Bij de plaatselijke Taiwanees haal ik een portie rijst, varkensvlees en groente in satésaus. Voor 6 Euro een hele ruime (late) lunch. Ja, de prijzen voor eten zijn in Duitsland toch wel heel aantrekkelijk.
De rest van de dag blijf ik bij de camper. Ik geniet van de zon en lees de folders en bekijk de kaarten die ik bij de VVV heb gekregen. En zo ontstaat mijn fietsroute voor de volgende dag. En ik monteer een filmpje over Clemenswerth.