Donderdag 25 Juni 2020 – Uelsen

25 juni 2020 - Uelsen, Duitsland

Vanmorgen word ik wakker met het luxe gevoel dat ik eerst moet nadenken over welke dag het vandaag is. Zo’n gevoel van is het nu weekend of niet? Wel een voorrecht om dit te mogen beleven!
Mijn linker buren zijn voor 7:00 uur al aan het rommelen rond hun camper. Vroege vogels maar ze gaan ook al rond 20:00 uur naar bed toe. Wel gezond las ik in een Arjurvedisch
boek.
Ik raak in gesprek met de buurman aan de rechterkant. Hij heeft interesse in mijn fietsendrager en ik laat hem zien hoe deze werkt. Hij laat mij zien hoe zijn fietsendrager werkt. Heel vernuftig! En hij heeft hem zelfgebouwd vorig jaar. En terloops vertelt hij erbij dat hij al 84 jaar is! Wow, op die leeftijd nog met een busje door Europa trekken met je vrouw en ook nog kunnen lassen en zo. Zo wil ik ook graag zijn op die leeftijd! Even later fietsen ze beide weg om de omgeving te verkennen.
Een poosje later ga ik ook met de fiets op weg. Het is fijn om te fietsen rond Uelsen. Het heuvelachtige landschap met de afwisseling van akkers, weilanden en bossen verveelt mij nooit. En vooral dat je hier niet te veel andere toeristen tegen komt vind ik fijn. Heel anders dan aan de Nederlandse kant van de grens bij Ootmarsum en Vasse.
Onderweg maak ik wat filmpjes. Mijn herinneringen vastleggen en wat oefenstof verzamelen  om een film te leren monteren.
Ik fiets over kleine weggetjes richting Dinkel. Helaas kan ik tussen Lage en Lattrop de Dinkel niet oversteken omdat men bezig is hier een nieuwe brug te bouwen.
Ik fiets via leuke fietspaden richting Ootmarsum/Lattrop. Bij Lattrop steek ik de Dinkel over en fiets naar huize Brecklenkamp.
Vandaar uit gaat de tocht verder naar Lage waar ik via de watermolen bij de resten van het kasteel van Lage kom.
Ik kijk wat rond, geniet van de schaduw en hou een korte pauze. Ik les mijn dorst met een koel blikje Radler.
Daarna rij ik terug naar de camperplek in Uelsen. Ik heb 36 Km op de teller staan. Ik draai de luifel uit en zet mijn tafel en stoeltjes onder de luifel. Een mooie plek om mijn filmpje van vandaag te monteren. En de WIFI op de camperplek is zelfs snel genoeg om het resultaat op mijn weblog te zetten.
Een uurtje later komen ook mijn buurtjes terug. Ze hebben 60 Km gefietst vandaag. De buurman komt een praatje maken. Hij vraagt waarom ik alleen ben. We hebben een fijn gesprek. Meer dan een uur! Hij is niet alleen een goede verteller maar ook een goede luisteraar. Met brede interesse en kennis. Bijzonder om zo met een vreemde zo’n klik te hebben.
Mijn avondeten bestaat uit een voorgerecht van Makreel en een hoofdgerecht van vissoep met garnalen. Een deel van mijn verjaardagscadeau van Jorien en Lia. Bedankt dames, het heeft heerlijk gesmaakt.
’s-Avonds maak ik nog een ommetje door Uelsen. Het is inmiddels wat afgekoeld en ik vind het wel fijn mijn benen nog even te strekken.
Ik zit nog een poosje buiten en heb rond 22:00 uur de knollen op. Tijd om tanden te poetsen en te gaan slapen.
Een prachtige dag. Ver weg in het buitenland ;-)