Maandag 13 Juli 2020 – Rhede

13 juli 2020 - Rhede, Duitsland

Gisteren hen ik de camper een meter of 10 naar voren gezet om wat meer zon op het zonnepaneel te krijgen. Dat zorgt er vanmorgen ook voor dat ik wakker word terwijl de zonnestralen door het dakluik schijnen. Ook wel fijn!
Ik begin de dag met een paar kopjes koffie terwijl ik mijn reisverslag intik.
Daarna ga ik naar de Lidl (nog geen 100 meter verderop) om verse broodjes te halen. Terug in de camper maak ik mezelf een uitgebreide lunch. Ja, zelfs op maandagmorgen kan je een feestje maken.
’s-Middags ga ik weer op de fiets de omgeving verder verkennen. Dit keer in noordelijke richting. In wil naar Barlo om naar de oude spoorlijn tussen Bocholt en Winterwijk te zoeken. Doch onderweg word ik misleid door bordjes met de plaatsnaam Burlo. Ik vind het nogal vreemd dat op het ene moment ik nog 5 Km moet fietsen en even later meer dan 10 Km.
Dat zorgt er wel voor dat ik in een prachtig natuurgebied kom. Het Burlo-Vardingholter Venn. Dit veengebied is samen met het net over de Nederlandse grens liggende Wooldse Veen nog één van de weinige gebieden waar de roodborsttapuit voor komt. Helaas zie ik er geen.
Voor ik het weet rijd ik de Nederlandse grens over. Op een bankje drink ik een blikje Radler en bestudeer ik Maps.me en mijn kaart. Dan zie ik mijn vergissing met Barlo en Burlo. Ik fiets dan alsnog naar Barlo om het station en de spoorlijn te zoeken.
Ook hier is mij het niet helemaal duidelijk. Dat komt omdat mijn kaart (veel) te oud is en de rondweg om Barlo, die er aan de begroeiing te zien al vele jaren ligt, er niet op staat. Maar met hulp van Maps.me ben ik al snel in de straat ‘Am Bahnhof’. Het is nog wel te zien waar het spoor gelopen heeft en waar het station heeft gestaan. Maar verdere resten zijn er niet meer.
Ik fiets verder naar Schloss Diepenbrock. Altijd leuk om even rond te kijken.
Vervolgens binnendoor terug richting Rhede. Ik kruis de voormalige spoorlijn tussen Barlo en Bocholt. Daar heeft men hier een fietspad van gemaakt. Een initiatief wat ik wel kan waarderen. Ik fiets door oude bossen. Op de kaart zie ik waterlopen die op grachten lijken en fiets ernaartoe. Ja, gelukkig zijn de meeste kastelen nog ouder dan mijn kaart en staan ze daarom aangegeven. ;-) Het blijkt inderdaad een oud huis met grachten er omheen te zijn.
Ik vervolg mijn route en ben 10 minuten later weer aan de rand van Rhede. Door het mooie weer zijn er hier heel veel fietsers op de terrasjes neergestreken. Daar zullen de ondernemers vast blij mee zijn.
Terug bij de camper zet ik mijn luie stoel in het zonnetje, pak een tijdschrift en een biertje en geniet!