Vrijdag 4 September 2019 – Schmidt en Nideggen.

4 september 2020 - Nideggen, Duitsland

Mijn interne wekkertje laat me ook deze morgen rond 8:00 uur wakker worden. Als ik naar buiten kijk zie ik bewolking van het soort wat binnen een paar uur verdwenen zal zijn. Dat stemt me gelukkig. Ik ben niet voor niets naar het zuiden gereden.
Ik sta samen met een Engels stel op deze camperplek.
Ik maak koffie en lees mijn mail. Ik bekijk de kaart van de omgeving in Maps.me en kijk of ik een route langs het stuwmeer kan maken. Dat moet wel lukken.
Ik doe een lange broek aan en mijn fleecevest. Een flesje water in de rugzak en ik ben klaar voor vertrek. Het is nog wat frisjes terwijl ik de eerste blauwe stukken in de lucht zie komen.
Het gaat eerst naar het uitzichtpunt “Schönen aussicht”. Een mooie plek om wat foto’s te maken.
Via steile paden gaat het omlaag tot ik het water bereik. De zon komt er al goed door. Al snel vervang ik mijn lange broek door een korte en gaat mijn fleecevest uit. Het is heerlijk rustig hier op deze vrijdagmorgen. Af en toe kom ik een andere wandelaar tegen. Ik loop een heel stuk langs het stuwmeer. Er zijn veel zeilclubs die hier een aanlegsteiger hebben. Alle voorzien van bordjes hoe verboden het wel is om hun steiger te betreden. Met natuurlijk de toevoeging “Eltern haften für ihre kinder”.
Een eind verder zit ik een poosje aan het strand. Ik geniet van de rust en de ruimte om mij heen. Heerlijk!
Dan loop ik een weg omhoog om weer boven in dorp te komen. Een leuke dame met een hond vraagt mij hoe ze bij het strand kunnen komen. Ik leg haar uit hoe ze daar kan komen.
De weg omhoog is pittig. Alhoewel ik vorige nog geoefend heb op de Heuveltjeslaan in Aadorp is dit toch wat steiler en langduriger. Ik moet echt wel weer wat conditie opbouwen om in de bergen te kunnen wandelen! Maar na een paar rustpauzes op een bankje kom ik toch in het dorp Schmidt waar de camperplek is.
Ik loop nog niet naar de camper maar wandel nog een rondje door het dorp om het te verkennen en om te proberen een wandelkaart van deze omgeving te bemachtigen. Dat laatste lukt helaas niet omdat de VVV naast de kerk is en het gebouw gesloten is omdat de kerk gerestaureerd wordt. Voor de rest is het een typisch Duits dorp. Een bank, met pinautomaat, een apotheek, een bakker, een paar restaurants, een tankstation en een kebabzaak. Zonder kaart loop ik terug naar de camper en trakteer mezelf op een kop koffie.
Ik schrijf een recensie voor de camperplek waar ik sta. Wanneer ik deze heb toegevoegd en mijn scherm ververs is de camperplek van de kaart verdwenen. Zoeken geeft dit scherm. Dat is toevallig!
Daarom besluit ik naar een andere plek te gaan. 15 minuten verder in Nideggen lijkt mij een prima camperplek. Ik rij er naartoe en maar 1 van de 5 plekken is bezet. Dit wordt mijn plek voor de komende dag(en). Ik installeer me in een rustig hoekje zodat ik ook nog een leuk plekje heb om ongestoord buiten te zitten.
Ik loop het stadje in. Het is nog voor een groot deel ommuurd compleet met stadspoorten. Er is een buitensportzaak die ook kaarten lijkt te verkopen. Het is 14:00 uur en de winkel gaat pas om 15:00 uur open dus moet ik later terugkomen. Net buiten de stadsmuur staat een snackbar waar ik een shaslickworst koop. Die peuzel ik lekker op op een bankje tegen de stadsmuur.
Hierna loop een slingerend straatje omhoog en passeer een volgende stadsmuur. Binnen deze muren ligt de kerk en het kasteel. Ik bezoek de kerk en maak er wat foto’s. Dan loop ik verder naar het kasteel waarbij ik nog een paar poorten passeer. Het lijkt me een moeilijk in te nemen plek geweest te zijn.
Op het binnenplein is een terras ingericht met drank en voedselkramen er omheen. Ik koop er een fles bier en ga op het terras zitten. Van dit deel van het kasteel staan alleen nog de muren en is het dak verdwenen. Ik probeer mij voor te stellen hoe dit er ooit uitgezien heeft terwijl ik van mijn bier geniet.
Ik slenter terug naar de buitensportwinkel die inmiddels open is. Ik koop er een wandelkaart van de Eifel. Precies die kaart zoals ik die graag zou willen. Zo kan ik de komende dagen wat leuke routes bedenken.
Op de terugweg naar de camper loop ik langs een terras waar aangegeven staat dat men Eifelweizen van de tap verkoopt. Mmm, die moet ik toch wel proeven! Nou, ik kan verklappen dat dit bier de moeite waard is.
Terwijl ik van mijn bier zit te genieten zie ik aan de overkant een heel mooi model fiets staan. Het merk is Kalkhoff. Het model spreekt me erg aan. Ik vraag de man die er mee weg wil fietsen of ik er een paar foto’s van mag maken. Dat mag.
Nadat ik mijn halve liter bier op heb (wat sneller gaat dan ik zou willen) loop ik terug naar de camper. Ik warm een portie nasi op en bak er een eitje bij. Een fijne maaltijd na alle inspanningen vandaag.
Na de afwas ga ik zitten lezen en ga op tijd naar bed. Het was een leuke dag!

1. Jur:
    5 september 2020
    Leuk dat je weer op stap bent.
    Geniet ervan.
    Mooie foto collectie.
    Groet Jur
  2. Harry Wieldraaijer:
    5 september 2020
    Nog even van het laatste staartje van de zomer genieten 😉