Woensdag 29 Juli 2020 – Sögel

29 juli 2020 - Sögel, Duitsland

8:00 uur opstaan, koffie en smoothie maken. En dan het reisverslag van de vorige dag. Mijn vaste ingrediënten om mijn camperdag te beginnen.
Gisteren heb ik op Google gezien dat hier in de buurt een militair oefenterrein is waar 24 tanks opgesteld staan. Dat lijkt me wel interessant om te bezoeken. Daarom zit ik vanmorgen al vroeg op de fiets. De zon schijnt nog niet en ik voel een paar drupjes regen. De temperatuur is goed en dat maakt het prettig om te fietsen.
Ik fiets noordwaarts naar Werpeloh, een klein dorpje met een kerk, een bank en grote boerderijen. Ja, banken zie je hier nog heel veel. Zelfs in een klein dorpje.
Vanuit Werpeloh buig ik af naar het westen. Even buiten het dorp fiets ik Werhtechnische Dienststelle 91 binnen. Een militair oefenterrein van zo’n 31 bij 6 Km. De wegen door dit gebied zijn alleen toegankelijk wanneer er niet geoefend wordt. En vandaag is dat niet het geval. De slagboom staat open en het rode waarschuwingslicht is uit.
Ik rij in de richting waar volgens Google de tanks zouden moeten staan. Ik kom langs de Steencirkel van Werpeloh waar ik natuurlijk even moet kijken en foto’s maken. Ze vormen twee kransen die op 21 juni het zonlicht naar een Mariakapel leiden, bekleed met paarse amethistkristallen en een zwarte madonna met kind.
Hierna gaat weer verder richting tanks. En ja, in de verte zie ik een heel groot veld met de 24 tanks! Borden geven aan dat ik het terrein niet mag betreden maar omdat die in het Duits zijn denk ik dat ze alleen voor Duitsers gelden. Ik maak foto’s en filmpjes. Ik vind het best een spannende plek hier. Ik vond deze film op YouTube.
Dan fiets ik naar het dorp Wahn. Of beter gezegd, de plek waar het ooit gelegen heeft. Dit dorp heeft men afgebroken in 1942 nadat er wat misgegaan was op het oefenterrein. De fundering van de kerk is nog aanwezig evenals de begraafplaats. De tientallen huizen die hier stonden zijn afgebroken maar de wegen zijn er nog wel. En op iedere plek waar een huis of boerderij heeft gestaan staat een bordje met een foto van die boerderij en hun bewoners. Plus de uitleg waar de bewoners naar toegegaan zijn. Bij het kerkplein staat en gebouwtje met uitleg en een maquette hoe het dorp er ooit uitgezien heeft. Heel bijzonder!
De zon is ondertussen doorgebroken en ik kan me wat luchtiger kleden. Ik fiets verder over het oefenterrein en zie nauwelijks ander verkeer. Het terrein is bedekt met heide en dennen en mooi glooiend. Dat is wel prettig fietsen zo met de zon op je huid.
Via Stavern, Klein- en Gross Berssen fiets ik naar Hüven. Hier zijn heel veel hunebedden. Allemaal voorzien van een informatiebord met informatie over de geschiedenis van dat specifieke hunebed. Samen met de informatie op de kaart van de VVV kom ik al snel tot de conclusie dat hier veel meer hunebedden zijn dan in Drenthe. Iets wat ik nooit geweten heb.
Mijn volgende doel is de water- en windmolen nabij Hüven. Een bijzondere combinatie die uniek schijnt te zijn in Europa. Helaas is deze vandaag niet van binnen te bezichtigen.
Dan is het tijd om weer richting de camper te fietsen. Rond 17:30 ben ik weer bij mijn mobiele huisje. Ik heb ruim 50 Km gefietst vandaag!

De foto's komen vanmiddag.