Zaterdag 20 februari – Hasselt.

20 februari 2021 - Hasselt, Nederland

Het is rond 8:30 wanneer ik op deze zaterdagmorgen uit mijn bed ga. Door het dakluik zie ik al stukjes blauwe lucht. Dit lijkt inderdaad de mooie dag te worden die ons beloofd is.
Wanneer ik de stroom inschakel zie ik de vloer van de badruimte nat worden. Het blijkt dat door de vorst een slangetje uit de kraan is geperst. Ik kan er niet goed met mijn handen bij. Daarom repareer ik het even provisorisch met duct tape en een slangenklem. Thuis maar even verder naar kijken.
Ik zet koffie een geniet van het uitzicht over het water van de haven. En lees de oudste van de tijdschriften die ik meegenomen heb.
Rond het middaguur trek ik mijn wandelschoenen aan en loop naar het prachtige Hanzestadje. Ik ben onder de indruk van de prachtige grachten en knusse straatjes. Kleine sluizen en witgeschilderde ophaalbruggen. Naast de imposante kerk zijn marktkooplieden bezig om hun overgebleven waren in hun vrachtwagens te laden.
Ik zie mensen fietsen met een dikke trui aan. Heel wat anders dan een week geleden toen iedereen met dikke jassen, warme mutsen en handschoenen aan fietsten. Wat moet dit een gezellig stadje zijn wanneer de corona regels weer verdwijnen.
Bij het cafetaria bestel ik een broodje hamburger. Ook bij deze snackbar dragen medewerkers geen mondkapje. In een ruimte achter de snackbar zitten gasten aan een drankje. Zou hier geen Covid-19 zijn? Ik neem mijn hamburger mee die ik daarna op een bankje aan het Zwarte water lekker opeet.
Hierna volg ik de dijk langs het Zwarte water. Het blijkt de oude zeedijk te zijn toen hier de Zuiderzee nog tegen de dijken klotste. Maar ja, dat blijkt al een poosje geleden te zijn.
Er zijn veel wandelaars en fietsers op de dijk. Veel mensen die ook willen genieten van het prachtige lenteweer. Op een aantal plekken zie ik al sneeuwklokjes en krokusjes voorzichtig uit de grond komen.
Bij het gemaal in Streukel waar de Dedemsvaart en de Grift in het Zwarte water komen volg ik de weg naar het noorden. Ik zit een poosje op een bankje om de zon in mijn gezicht te voelen. Na enige kilometers kom ik met een grote bocht weer terug in Hasselt. Bij de plaatselijke Jumbo koop ik wat te snacken voor vanavond. Ik doe gewoon alsof het vakantie is.
Terug bij de camper ga ik lekker met mijn computerboekje in de zon zitten. Dat is genieten! Zodra de zon achter de huizen tegenover mij verdwijnt maak ik mezelf wat te eten en pak er een speciaal biertje bij die ik vanmiddag heb gekocht. Heerlijk!

1. Jorien:
    21 februari 2021
    Hoi Harry, wat een mooie plek, lijkt wel het openlucht museum.
    Geniet van het mooie weer !
  2. Mary en Harry:
    22 februari 2021
    Ja, het is hier prachtig!
    En dan ook nog dit weer erbij. Dat is echte genieten.