Zaterdag 30 Mei 2020 – Fietstocht naar Gronau.

30 mei 2020 - Losser, Nederland

De zon schijnt al door het dakluik naar binnen wanneer ik rond 8:00 uur wakker wordt. De bestuurdersstoel staat al in de volle zon en het is fijn om daar al in mijn blootje in de zon te zitten. Dat geeft een heerlijk zomergevoel!
Deze morgen koffie met krentenbollen als ontbijt. Voor één keer blijft de smoothie in de koelkast. En dan bezig met het eerste verslag van deze reis. Wat fijn om alle tijd van de wereld te hebben! Na een poosje wordt het al zo warm in de camper dat de schuifdeur al open kan en het buiten gevoel nog sterker wordt.
Na het verslag en nog een koffie met krentenbol vind ik het tijd om weer een fietstocht te maken. Eerst ga ik bij drogisterij “Die grenze” in Losser een mondkapje kopen. Ik wil namelijk naar Duitsland om te winkelen en dan is een mondkapje verplicht.
Vanuit Losser fiets ik (uiteraard) oostwaarts richting Duitsland. Onderweg oefen ik even met mijn nieuwverworven mondkapje. Poeh, best lastig om die elastiekjes achter de oren te krijgen ;-).
Bij de “Drie landen steen” rij ik Duitsland binnen. Ik ga een kijkje nemen bij de camperplek bij de Drielanden zee om te zien of deze misschien al geopend is ondanks de Corona beperkingen. Ja, de camperplek is open en staat behoorlijk vol. Er staan zeker 50 campers!
Van hieruit fiets ik binnendoor richting Gronau. Ik zie een mooie Mariakapel en daar ga ik kaarsjes aansteken en een paar foto’s maken. Dan ga ik verder naar het centrum van Gronau. Ondanks de bestratingswerkzaamheden is het er gezellig druk. De terrassen worden druk bezocht en er is veel winkelend publiek.
Mijn eerste stop is “Kochlöffel” want in Duitsland moet je natuurlijk een curryworst eten. Daarna zoek ik een leeg tafeltje op een terras een eindje verderop. Daar trakteer ik mezelf op een Weizenbier, een andere specialiteit die je hier niet over mag slaan!
Ik wandel nog wat door het centrum van Gronau en bekijk de gerestaureerde textielfabrieken nabij het centrum. Mooi dat dit bewaard blijft.
Ik rij weer terug richting Glane. Maar eerst koop ik de laatste uitgave van het camperblad “Promobil” bij Edeka en breng ik een bezoekje (met mondkapje) aan de Lidl om wat drank te kopen.
Onderweg naar Glane zie ik nog de restante van een oud klooster. Altijd interessant om iets meer over te lezen. Via een smal pad langs een hoge grenspaal rij ik bij Glane Nederland weer binnen.
Van hieruit is het nog maar een klein stukje fietsen naar Losser. Terug bij de camper zet ik mijn stoel in de zon en maak mezelf wat lekkers te eten.
Nadat de zon verdwenen is maak ik nog een wandeling rondom het sportcomplex. Er is ook een prachtig gerestaureerde Twentse boerderij “Erve Kraesgenberg”. Verder ontdek ik een klein kerkhof. Vreemd dat dit zo klein is en toch nog recent gebruikt werd. Google maps geeft aan dat dit oorlog graven zijn maar dat klopt niet met de vermelding op de graven.
Al met al was het weer een hele mooie dag.