Donderdag 30 Juli 2020 – Sögel.

30 juli 2020 - Sögel, Duitsland

Ik ben nog steeds op de camperplek in Sögel. Inmiddels wel samen met 4 andere campers. Alhoewel in de App staat dat het hier 5 euro per nacht kost staat hier niets aangegeven hoe ik dat zou moeten betalen. Ook komt er niemand langs om het geld te innen.
Wanneer ik rond 8:30 uit mijn bed kom is het maar 12 graden in de camper. Brr, het is dus een koude nacht geweest. Het is een strakblauwe lucht en de camper staat vanaf 9:00 uur in de zon. Dus de temperatuur loopt al snel op.
Snel ontbijten en het reisverslag maken. Want de weersverwachting is dat het later in de middag bewolkt gaat worden. Dus zit ik al om 10:30 op de fiets.
Vanaf de camperplek kan ik zo het bos in fietsen. Ik kom langs een jaknikker. Mmm, geen idee dat men hier ook olie wint. Er lijken geen andere toeristen te zijn hier. Je kan hier uren fietsen zonder iemand tegen te komen. Via mooie bospaden door een glooiend landschap kom ik in Werpeloh. Daar bezoek ik het batakhaus. Een paalwoning zoals die op Sumatra, Indonesië, gebouwd worden. Bijzonder om zo’n gebouw hier naast een Duitse kerk en boerderij te zien staan! In de tuin naast het gebouw ligt een anker. Een vreemde combinatie van dingen hier.
Ik verlaat het dorp weer en rij de bossen weer in. Onderweg zie ik een bordje ‘Bos Altaar’. Dat maakt me nieuwsgierig dus fiets ik het pad in. En ja, na een paar honderd meter staat een natuursteen als altaar met een groot kruis er achter. Waarschijnlijk een Christelijke compensatie voor de vele heidense offerplaatsen hier.
Een eindje verder bezoek ik een hunebed. Deze is nog vrij goed bewaard gebleven. En natuurlijk weer voorzien van een informatiebord. Het bijzondere van de hunebedden hier is dat ik hier bijna altijd de enige bezoeker ben. Dat doet het mij beter beleven dan wanneer er tientallen kwebbelende mensen omheen lopen die ondertussen met hun mobieltje aan het spelen zijn. Ik blijf er een poos op een bankje van de zon genieten.
Ik fiets dan weer verder en kom in het dorp Börger. Net zoals het Nederlandse Borger zijn hier ook hunebedden. Ik bezoek 1 van de drie.
Börger stelt verder niets voor en mijn hoop hier een curryworst te kunnen scoren wordt niet vervuld. De supermarkt heeft middagpauze. Wel is de bank en de apotheek open. Maar die kunnen mijn honger niet stillen.
Buiten het dorp kom ik op de pelgrimsroute naar Sögel. De route is 92 Km lang volgens de folder die ik van de VVV heb. En is gemarkeerd met een metalen kruis op een grote veldkei.
Rond 15:00 uur ben ik terug bij de camper. Ik doe mijn lege blikjes in de fietstas en fiets nog even naar de Lidl om ze door volle te vervangen. En om een verse salade te kopen. Verder koop ik er een paar blikjes Radler met grapefruit om te proeven.
Terug bij de camper gaat direct een blikje open. Nou, dat smaakt uitstekend. Zeker na 36 Km fietsen een dorstlessend drankje. Hier koop ik er de volgende dagen nog wel meer van!