Zondag 21 februari 2021 – Van Hasselt naar Zwartsluis.

21 februari 2021 - Zwartsluis, Nederland

Ook deze morgen ben ik rond 8:30 uit bed. De thermometer in de cabine geeft 10,5 graden aan. Zowel binnen als buiten. Ik doe de kachel aan en zie de temperatuur snel omhooglopen. Ha, binnen althans.
Ik zet koffie en maak een ontbijtje. Ondertussen type ik mijn reisverslag in op de laptop en stuur deze met de foto’s naar mijn reisblog.
Vandaag wil ik verder naar Zwartsluis. Ook daar is een leuke camperplek bij een jachthaven en ook Zwartsluis schijnt een mooi stadje te zijn.
Voor ik vertrek maak ik nog even de toiletcassette leeg en schoon. Ik heb mij aangewend om dit altijd te doen voor vertrek omdat je nooit zeker weet of het de volgende dag ook mogelijk is.
De rit naar Zwartsluis duurt nog geen kwartiertje. Ook deze rit zal ik aan de video’s toevoegen. Wanneer ik bij de jachthaven aankom is de slagboom gesloten en er is geen bel. Ik bel het nummer uit de Camperapp en de havenmeester neemt op. Hij zegt dat er drie plekken zijn in de winter. Ik zeg hem dat er maar 2 campers staan en dat ik er dus wel bij kan. Hij legt me uit waar alle voorzieningen zijn en heet mij welkom. Dan gaat de slagboom omhoog en parkeer mijn camper met uitzicht over het water.
Voor ik het stadje inloop neem ik nog eerst even een lekkere kop koffie. Dan mijn wandelschoenen aan en de rugzak op. Zwartsluis, here I come! (Geschiedenis)
Binnen een paar minuten wandel ik naar de haven van Zwartsluis. Hier liggen heel veel grote historische zeilboten. Mooi om te zien. Treurig dat ze hun functie als rondvaartboot, passagierschip of restaurant nu niet kunnen vervullen.
Het historisch centrum van Zwartsluis is veel kleiner dan van Hasselt. Ook wanneer ik later om het stadje wandel zie ik dat het veel kleiner is dan Hasselt. Terwijl het beeld in mijn hoofd toch net andersom was. Toch weer leerzaam zo’n reis!
Er zijn hele leuke winkeltjes in het stadje. Ik zou daar graag eens rondsnuffelen wanneer ze weer geopend zijn. Vanuit het centrum loop ik noordwaarts en kom bij een groot meer. Het is de Pieperskolk volgens Google Maps. Ik blijf er een half uurtje op een bankje in de zon zitten. Heerlijk! Ondertussen zie ik op Nu.nl dat dit de warmste 21 februari is die ooit is gemeten.
Dan wandel ik weer verder langs het water om uiteindelijk weer terug in Zwartsluis te komen. Ik wandel door prachtige straatjes, op en net achter de dijk gelegen. Oude winkeltjes, werkplaatsen en historische gebouwtjes van ver voor de Aldi en Jumbo.
Bij de ijstent in het centrum is het gezellig druk. Fietsers, wandelaars en motorrijders genieten van een ijsje in de zon. Het geeft mij een warm gevoel zoveel blije mensen samen te zien.
Terug bij de camper ga ik nog een poos in de zon zitten. Ik zet de ramen en de deuren van de camper open om alles eens lekker te laten luchten.
Ik pak een boek en ga lekker zitten lezen. Wanneer ik later weer binnen ga zitten voel ik mijn gezicht nog nagloeien. Ik heb mijn portie vitamine D wel gehad de afgelopen dagen.