Vrijdag 31 Juli 2020 – Sögel

31 juli 2020 - Sögel, Duitsland

Er is geen wolkje aan de lucht wanneer ik iets na 8:00 uur uit mijn bed kom. Ontbijten, reisverslag typen en even de mail en het nieuws lezen. En ondertussen dit en dat nog even doen. Fijn om daar alle tijd voor te hebben!
Even na 11:00 uur stap ik op de fiets. Een paar blikjes Radler mee want het gaat vandaag warm worden en helaas zijn hier weinig terrasjes in de dorpen waar je even wat kan drinken.
Ik fiets langs het ziekenhuis van Sögel. Vreemd dat hier in Duitsland zelfs zo’n klein dorp nog een ziekenhuis kan hebben. En meerdere apotheken en banken. Zelfs in de kleinste dorpjes staan pinautomaten. Hoe houden ze dat hier betaalbaar?
Vandaag fiets ik door de bossen naar het natuurgebied ‘Theikenmeer’. Onderweg bij Ostenwalde zie ik een heel gaaf bewaard gebleven hunebed. Maar schijn bedriegt. Dit hunebed is hier naartoe verplaats om verderop een kruispunt te kunnen maken. En daarbij is het zo keurig hersteld. Het laat in ieder geval wel mooi zien hoe het er uit heeft kunnen zien 5000 jaar geleden.
In het natuurgebied lijk ik weer de enige bezoeker te zijn. Ik zie en hoor buizerds. Er vliegen ooievaars en reigers. Heerlijk om zo één met de natuur te zijn. Ja, als natuurliefhebber kom ik hier wel aan mijn trekken zonder hordes andere toeristen om mij heen. Op een bankje geniet ik van mijn blikje Radler.
Dan volg ik voor enige kilometers de pelgrimsroute. Ik zie geen pelgrims. Maar dat kan ook door de temperatuur komen. Het is wel erg warm vandaag! Daarom fiets ik terug naar de camper. Vandaag ruim 20 Km gefietst.
Ik zet mijn campingstoel buiten in de schaduw van de camper. Ik ga me lekker even douchen om me op te frissen.
De temperatuur blijft heerlijk en ik kan tot ver in de avond buiten zijn.