Donderdag 10 november 2022 – Naar ’s-Hertogenbosch.

10 november 2022 - Den Bosch, Nederland

Het is prima weer. Mary is een paar dagen vrij. En we hebben wel zin om een paar dagen met de camper weg te gaan. Genoeg redenen voor een nieuw reisje dus.
Ik ben rond acht uur wakker. Na een kop koffie pak ik de laatste spulletjes in de koelkast van de camper. Nog even een rondje door het huis en dan vertrek ik om 8:45 uur richting N36.
Iets voor tien uur ben ik in Apeldoorn. Ik wacht een poosje op de parkeerplaats van de Praxis. Zodra de trein het station nadert rij ik daarnaartoe. Ik mag daar namelijk maar 15 minuten gratis parkeren. Bij een minuutje meer kost het 5 Euro om de slagboom geopend te krijgen! Alhoewel de trein iets te laat is hebben we tijd genoeg om elkaar te begroeten en weer weg te rijden. Eerst de stad uit een dan de N50 op richting zuiden.
We rijden naar de camperplek van ’s-Hertogenbosch. Een grote en prijzige camperplek maar wel met gratis voorzieningen. Ja, als je naar een grote stad wilt moet je daar in Nederland meestal wat meer voor betalen.
We beginnen met koffie en broodjes. Dan gaan de rugzakken op en lopen we naar de stad. Het is zo’n 2 Km naar het station waar we dan aan de rand van de stad zijn. We lopen door oude smalle straatjes en bewonderen de prachtige oude gebouwen. Ik kan het niet laten om bij Perry-Sport even tussen de aanbiedingen te snuffelen en vind een mooie fleecetrui die met 50% korting maar 15 Euro kost. Dan vervolgen wij onze route door de gezellige straatjes en komen we bij de St. Jan die we natuurlijk willen bekijken. Eén van de oudste gebouwen in Nederland. Ja, op de parkeergarage in Almelo na, maar die is minder heilig.
Het is indrukwekkend hoe men vroeger zo’n kerk heeft kunnen bouwen! We maken foto’s en genieten van de sfeer op deze bijzondere plek.
Onze volgende stop is een terras waar we van een kop koffie met een ‘Bossche Bol’ genieten. Een bezoek aan ’s-Hertogenbosch is natuurlijk niet compleet zonder deze traktatie. Hiermee hebben we weer voldoende energie gekregen om onze route te vervolgen. Overal in de stad worden voorbereidingen getroffen voor de ‘Elfde van de Elfde’. Podia en feesttenten worden opgebouwd, toiletunits worden geplaatst en overal worden tapinstallaties neergezet. Het belooft een dorstig feest te worden. We besluiten om dit ook mee te willen maken en daarom nog een dag langer in ’s-Hertogenbosch tee blijven.
We slenteren nog wat door de stad en wandelen dan terug naar de camper. We hebben bijna 11 Km afgelegd en belonen onszelf met een glas gluhwein.
We maken gebakken aardappelen, braadworst en appelmoes als avondeten. Na de afwas snoepen een drinken we nog iets, luisteren naar Spotify en praten met elkaar. We gaan niet te laat naar bed. Het was weer een heerlijke dag.