Vrijdag 11 november 2022 – ’s-Hertogenbosch.

11 november 2022 - Den Bosch, Nederland

Vanmorgen liggen we wat langer in bed. De zon schijnt door het dakluik. Het is fijn om nog even samen te genieten. We ga uit bed en zitten fijn in het zonnetje binnen en drinken een kop koffie. Ik ga het eerste reisverslag van deze reis schrijven en Mary gaat even douchen.
Tegen twaalf uur lopen we naar het centrum. We zien veel mensen met kleding speciaal voor de 11e van de 11e in Oeteldonk. De naam die vandaag voor ’s-Hertogenbosch wordt gebruikt. Wanneer we langs het NS-Station lopen zien we drommen mensen vanuit het station naar het centrum lopen. Allemaal kleurig gekleed met tenminste een rood, geel, witte das of muts. De meesten echter met een zwart colbert met kleurige versieringen.
In het centrum kunnen we veel straatjes al nauwelijks meer doorkomen. Zoveel mensen staan voor de cafés. En allemaal met een glas of blikje bier.
We lopen naar Perry-sport om een fleecevest voor Mary te kopen. Weer buiten doe ik de GoPro camera aan de riem van de rugzak. Op die manier kan ik makkelijk en onopvallend films maken. Gewapend met de camera duiken we weer in het feestgewoel. Even bezoeken we een grote feesttent op het marktplein. Carnavalsmuziek, hossende en drinkende vrolijke mensen. Dit is een wereld die vreemd voor ons is. We wisten niet de 11 November zo’n grote feestdag is in ’s-Hertogenbosch!
We werken ons door de Ridderstraat heen. Dat is bijna niet te doen. Het staat echt helemaal vol met feestvierende mensen. Ik maak er films van. Een eerste onbewerkte versie is hier te vinden. Later zal ik een betere montage maken.
Wanneer we verder van het centrum afkomen wordt de drukte gelukkig wat minder. We komen alleen nog verklede mensen tegen die richting het centrum gaan. Wij struinen door oude straatjes op zoek naar historische gebouwen. Een wandeling over de wallen rond de stad brengt de rust terug in ons.
We bezoeken de winkel van Terres des Hommes en ik koop een zo goed als nieuwe Historische atlas van Overijssel. We lopen terug naar de camper en komen onderweg nog een kringloop tegen. Ook die moet even bezocht worden natuurlijk.
Bij de ingang van de camperplek staat een bord ‘Complet/Vol’. Dus alle 60 plekken bezet vandaag. Een gewilde plek.
Terug bij de camper genieten we van warme Glühwein. We maken wat te eten en gaan even ‘mediteren’. Vanavond praten we veel over onze plannen voor de toekomst. Fijn om daar veel plannen voor te maken. Het zorgt er wel voor dat we het vandaag erg laat maken. Maar dat moet ook kunnen!