Dinsdag 25 juli 2023 - Van Aadorp naar Uelsen.

25 juli 2023 - Uelsen, Duitsland

Onze eerste campertrip nadat we terug zijn uit Thailand. Mary heeft weer een baan en dat betekent dat als we samen weg willen we rekening moeten houden met haar werkrooster. En nu heeft ze een paar dagen vrij en trekken we er samen op uit. Mary heeft gisteren avonddienst gehad en daarom vertrekken we op dinsdagmorgen. We hoeven niet ver te gaan om te kunnen genieten. Ons doel voor vandaag is de camperplek in Uelsen, tenminste als daar plek is.
Vanuit Aadorp rijden we eerst naar de Lidl in Uelsen (Zie route bij ‘Video’s’) om onze wijnvoorraad aan te vullen. En dan even verderop naar de camperplek. Van de 13 plekken zijn er maar 3 bezet dus hebben we keus genoeg! We installeren ons op plek 9 en drinken een kop koffie. We zien onze favoriete plek 13 vrijkomen en pikken die dan snel in.
We lunchen met verse broodjes van de Lidl. Dan pakken we onze rugzakken in om te gaan wandelen. Het lukt me zelfs om een route te vinden waar ik nog niet eerder gewandeld heb! Een prachtige route over heuvels en over smalle paadjes door het bos. Onderweg zien we hazen spelen en reeën in het bos lopen. We komen bij restaurant “Zum Lömsberg” weer in de bewoonde wereld terecht. Helaas is het maandags en dinsdags gesloten. We eten en drinken wat op een bankje bij de uitzichttoren voordat we deze gaan beklimmen. Vanaf de toren zie ik dat er een fietspad aangelegd wordt langs de Hesinger Strase. Een goede zaak want fietsen was hier altijd een gevaarlijke bezigheid. Vooral in de tijd dat de auto’s hier nog 100 Km per uur mochten rijden!
We lopen een stuk over de verharde weg en lopen dan de bossen weer in. We kijken bij een groot gat in de grond. Onderzoek heeft aangetoond dat dit gat ontstaan is door de inslag van een meteoriet duizenden jaren geleden. We zitten eventjes bij bosven “Zur statt”. En even later lopen we het feriengebied bij Uelsen binnen. Helaas heeft ook “Blekkers Hofcafé” vandaag ruhetag. En lopen we dus maar door naar de camper om van een drankje te genieten. Na 13 Km wandelen hebben we dat wel verdiend! We hebben geluk gehad. Geen regen en veel zon tijdens het wandelen.
Ons avondeten vandaag is bami met tofu, kip en little gem. We drinken nog wat en gaan dan op tijd naar bed. We zijn lekker moe van het wandelen.

Uitleg:

Origineel: Der Einschlagkrater wurde bereits 1826 von einem Uelsener Viehbauern entdeckt, jedoch erst im Jahr 1978 vom Deutschen Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) als Krater eines Meteoriten-Impakts klassifiziert. Das Institut schätzt das Alter des Kraters auf etwa 35 Millionen Jahre. Trotz der fortschreitenden Erosion und Sedimentation im Bereich des Uelsener Höhenrückens lässt sich der Impakt-Krater auf Satelliten-Fotos eindeutig erkennen. Aufgrund der Kratergröße wird vermutet, dass der Meteorit zum Zeitpunkt des Aufschlags einen Durchmesser von etwas mehr als einem Meter besaß, die Aufprallgeschwindigkeit betrug etwa 30 bis 40 Kilometer pro Sekunde! Der Meteorit bestand aus einer Eisen-Nickel-Legierung, durch die Wucht des Aufpralls finden sich kleine Teile davon noch jetzt in der gesamten Umgebung des Uelsener Feriengebiets. Daher wird das Gebiet auch heute noch von Hobby-Mineralologen aus dem In- und Ausland aufgesucht.

Vertaling Google Translate: De inslagkrater werd al in 1826 ontdekt door een veehouder uit Uelsen, maar werd pas in 1978 door het Duitse Lucht- en Ruimtevaartcentrum (DLR) geclassificeerd als een krater van een meteorietinslag. Het instituut schat de ouderdom van de krater op ongeveer 35 miljoen jaar. Ondanks de voortschrijdende erosie en sedimentatie in het gebied van de Uelsen-kam is de inslagkrater duidelijk te herkennen op satellietfoto's. Vanwege de grootte van de krater wordt aangenomen dat de meteoriet op het moment van inslag een diameter had van iets meer dan een meter, de inslagsnelheid bedroeg zo'n 30 tot 40 kilometer per seconde! De meteoriet bestond uit een ijzer-nikkel legering, door de kracht van de inslag zijn er in de hele omgeving rond het vakantiegebied Uelsen nog kleine stukjes van terug te vinden. Daarom wordt het gebied vandaag de dag nog steeds bezocht door amateur-mineralologen uit binnen- en buitenland.