Vrijdag 15 december 2023 - Nordhorn.

15 december 2023 - Nordhorn, Duitsland

We worden pas om tien uur wakker. Alhoewel de camperplek dicht bij een drukke weg ligt is het er heerlijk stil. We drinken koffie en Mary maakt een heerlijke fruitsalade voor ons. We doen een Spaanse les en ik schrijf een reisverhaaltje.
We zitten wat te lezen en zodra onze magen beginnen te knorren maken we ons een lunch. Het is weer heerlijk ontspannen om zo met de camper weg te zijn. We realiseren ons dat het ook veel te lang geleden was dat we weg zijn geweest.
Na de lunch kleden we ons lekker warm aan en gaan we een wandeling maken. De Vecht splits zich net voor Nordhorn in twee takken en die voegen zich later dan weer samen. Het lijkt me leuk om daar eens helemaal langs te lopen. Vanaf de camperplek lopen we langs de Vechtesee. De Vecht stroomt aan één kant het meer in en verlaat deze weer aan de andere kant. Net nadat de Vecht het het meer heeft verlaten kruist deze het kanaal Almelo-Nordhorn. En nog iets verder splitst het riviertje in twee takken die het centrum van het stadje omsluiten.
Wij besluiten om de westelijke tak te volgen. We lopen langs de restanten van oude textielfabrieken welke nu musea zijn. Mooi dat op deze wijze een stuk geschiedenis bewaard kan blijven. We wandelen langs het centrum en door het stadspark. Door de vele regen van de laatste tijd is het kleine riviertje in een woeste stroom veranderd. We volgen het pad langs het water en komen bij het punt waar de twee takken zich weer samenvoegen. Een grote kraai peuzelt een broodje op die hij ergens heeft bemachtigd.
Bij de eerstvolgende brug steken we de Vecht over en lopen door de woonwijk terug parallel aan de rivier en later langs de andere tak. Zo komen we weer terug in het centrum van Nordhorn.
Deze vrijdagmiddag is het weer gezellig druk op de kerstmarkt. We wandelen een rondje over de markt en gaan dan een glühweinkraam binnen. We bestellen een glühwein en raken in gesprek met een leuke Nederlandse dame. Ze vertelt ons dat ze een café in Nordhorn heeft en hoe ook hier de overheid het kleine ondernemers steeds lastiger maakt om te kunnen blijven bestaan. Toeslag hier, extra vergunning daar en weer wordt de overheid rijker.
Nadat we van de glühwein en sfeer hebben genoten lopen we terug naar de camper. We eten en drinken wat en genieten van het samenzijn.
Buiten is het koud maar wij kruipen fijn tegen elkaar onder ons warme dekbed. Het was weer een heerlijke dag!