Vrijdag 15 juli 2022 – Rondom Uelsen.

15 juli 2022 - Uelsen, Duitsland

Ook vandaag lijkt het een dag te worden met afwisselend zon en wolken. Nadat we van ons ontbijt hebben genoten besluiten we om vandaag te gaan fietsen.
Ons eerste doel is de “Posten börse” in Uelsen. Maar helaas blijkt deze gesloten. Het pand wordt gesloopt of gerenoveerd en de winkel is verdwenen.
We fietsen binnendoor naar de windmolens van Wilsum. Wat zijn die dingen groot wanneer je eronder staat!
We rijden langs veel zandafgravingen en zien het afgegraven zand op een transportband onder de weg doorgaan. Mary zegt dat het in haar geboorteland niet zo gaat maar gewoon met de schop op een vrachtwagen scheppen.
Een eindje verder ontdekken we rijpe bramen. De struiken staan uit de wind en in de zon. We eten er heel veel! Heerlijk zo direct van de struik.
In Wilsum gaan we naar “Watermolen Schoneveld“. Een plek met naast de watermolen het authentiek ingerichte huis van de molenaar, een bakhuisje, een badhuisje en een tuffelschuurtje. Ook is te zien hoe vroeger bomen handmatig tot planken gezaagd werden.
Door het fietsen hebben we best trek gekregen. Daarom brengen we een bezoek aan de “Futterkrippe” in Itterbeck. Pommes en curryworst moet onze energie terugbrengen.
Bij het dorp bezoeken we ook de bron van de Itterbeck en proeven we het bronwater wat je hier zelf uit de bron kan pompen.
We rijden terug naar Uelsen en bezoeken de Lidl en vullen onze drankvoorraad weer aan. Terug in de camper trakteren we onszelf op een drankje. We hebben 30 Km gefietst en veel gezien.