Dinsdag 25 april 2023 - Van Couvin via Waterloo en Achel naar Sint-Oedenrode.

25 april 2023 - Sint-Oedenrode, Nederland

Het is koud en vochtig buiten wanneer we al voor negen uur wakker worden. We hebben de kachel aan moeten laten vannacht omdat de temperatuur tegen het vriespunt kon komen. Ik heb de kachel een paar keer aan horen gaan in de vroege morgen. Het is zes graden buiten!
We drinken koffie. Ik zoek de LPG vulnippel voor België. Dan rijden we weg en komen op de N5 richting Charleroi. Een paar Km verderop bezoeken we de Lidl. In Charleroi doen we de LPG tanks weer vol.
We rijden over de A54 en A7 naar Brussel. Dan via de oost-ring verder. Ik zie de afslag Waterloo en tussen de bomen door het monument met de leeuw. We besluiten spontaan om een bezoek aan het voormalige slachtveld te brengen. (Informatie)
Ik ben hier in 2015 geweest en er is veel veranderd. Er is nu een groot ondergronds museum. Daar lopen we door heen. We bezoeken een 3D film en beleven de slag bij Waterloo van dichtbij. Het is als of we er tussen staan. Paarden springen over ons heen en soldaten lopen tussen ons door. Kogels fluiten om ons heen en kanonskogels vallen om ons heen. Heel indrukwekkend!
Vervolgens bekijken we het panorama van Waterloo. Ook dat is heel bijzonder om te zien. Tenslotte beklimmen we de piramide om de leeuw van dichtbij te zien. Een hele klim!
Na dit historisch bezoek rijden we verder. Via Leuven en Hasselt naar De Achelse Kluis. Hier bezoeken we de abdijwinkel en kopen Achels bruin.
In Borkel probeer ik 2 frikadellen speciaal te bemachtigen maar helaas is de snackbar gesloten. We rijden verder en Mary zoekt ondertussen een camperplek voor de komende nacht.
Dat wordt Sint-Oedenrode. Net als we de snelweg willen verlaten komen we op de A50 in een file terecht. We kunnen nog net de snelweg verlaten.
Op de camperplek zijn 3 van de 4 plekken nog vrij. We lopen naar de VVV om een vignet te kopen voor 5 Euro. De dame wil net vertrekken maar wanneer ik haar vertel dat ik dan niet kan betalen doet ze het kantoor toch weer open. Ik betaal haar en krijg het vignet en een kaart van het dorp en de omgeving.
Op de terugweg naar de camper lopen we een shoarmazaak binnen. Maar 11 Euro voor één kapsalon vinden we te duur. 50 Gulden voor twee bakjes? Even verderop komen we 2 bakjes kibbeling en lopen terug naar de camper. Ondertussen is de zon doorgebroken. In de camper, achter het glas is het lekker warm. Buiten is het 10 graden. Mensen de passeren hebben dikke jassen aan en mutsen op. Op de weerapp zie ik dat het in Senija 24 graden is…