Vrijdag 5 maart 2021 – Van Aadorp naar Zutphen

5 maart 2021 - Zutphen, Nederland

Ik ben iets na 7:00 uur al klaarwakker en ga maar uit bed. Ik kleed me aan en zet koffie. Ondertussen kijk ik mijn lijstje even door met spulletjes die mee moeten op mijn volgende camperreis.
Ja, inderdaad, het is weer zo ver. Ik ga weer een paar daagjes weg. Het belooft zonnig te worden, de lekkende kraan is vervangen en ik heb zin om er even uit te zijn. En omdat het avondklokje ook gewoon mee kan hoef ik daarvoor niet thuis te blijven :-(.
Ik vind het erg handig om met lijstjes te werken. Dat schijnt trouwens meer voor te komen in mijn familie ;-) Een lijstje in de PC en zodra het aanvullingen nodig heeft kan ik het aanpassen.
Met het lijstje op tafel loop ik via de koelkast, vriezer en voorraad kast met een rieten mand rond en verzamel alle spullen. En natuurlijk mag ik mijn rugzak met inhoud en m’n MacBook niet vergeten! Ruim binnen een uur zit alles in de camper wat ik mee wil nemen. Ik maak nog even een rondje door het huis om te kijken of alle ramen en deuren dicht zijn en of alle lampen uit zijn. Dan kan ik vertrekken.
Ik rij eerst even naar Vriezenveen om LPG te tanken. Niet voor de motor maar om te koken, koelen en te verwarmen.
Het doel van vandaag is Zutphen. Daar is een aardige en voordelige camperplek nabij het centrum van de binnenstad en van daaruit kan ik mooi wandelen. Ik neem de route zoals ik die vroeger met mijn ouders fietste. Via Laren, Almen, Scheggerdijk, Warnsveld naar Zutphen. Ik zal zoals ondertussen gebruikelijk de route uit mijn trackingsysteem weer aan de video’s toevoegen. Zie hier.
Op de camperplek in Zutphen is nog voldoende ruimte. Er staan maar 3 campers. Ik parkeer de camper met de neus naar de gracht zodat ik mooi over het water kan kijken. En ik begin met water te koken om een lekkere mok koffie te maken. Terwijl ik van mijn koffie zit te genieten zie ik aan de overkant van het water al mensen in de tuin zitten. Alhoewel het nog behoorlijk koud is is het een stralend blauwe lucht en schijnt de zon volop. Prachtig wandelweer dus.
Ik wandel eerst naar het station van Zutphen om de trein naar Empe te nemen. Ik heb geluk want de trein staat al klaar en vertrekt al na enige minuten. Empe is al het eerste station van deze treinreis en al binnen 5 minuten ben ik daar. Wel wordt nog even mijn OV-Chipkaart gecontroleerd. Fijn, dan weet ik ook dat deze goed werkt. Het is mijn eerste reis met deze nieuwe kaart. De vorige was verlopen.
Het station van Empe is niet echt indrukwekkend. Geen foto waard. Ik wandel eerst na Voorst. Op een parkeerplaats voor dit dorp staat een rijdende snackbar en omdat ik ondertussen wel trek gekregen heb neem ik daar een patatje oorlog. Goed dat ik deze keuze gemaakt heb want de volgende snackbar in Voorst blijkt gesloten te zijn.
Vanuit Voorst loop ik richting Wilp tot ik de Voorsterbeek oversteek. Hierlangs loopt een wandelpad richting IJssel. (Ik zal de wandelroute ook aan de foto’s toevoegen vandaag) Een paar Km verderop is een man aan het vissen. Ook hij geniet van de heerlijke zonnestralen die al best kracht beginnen te krijgen! Na mijn ontmoeting met de visser klim ik de dijk op en vervolg mijn wandeling over een prachtig fietspad waar ik verderop de indrukwekkende ruïne van Slot Nijenbeek zie liggen.
Iets verderop heeft men de IJsseldijk verlegd zodat de rivier bij hoog water het teveel aan water in de uiterwaarden kwijt kan. Dat wordt op een groot informatiebord met foto’s en kaarten duidelijk gemaakt. (Zie hier). Het is een heel mooi landschap waar ik doorheen wandel. Boven mij vliegen een vijftal buizerds. Hun roep is onmiskenbaar.
In de luwte van een gemaal zit ik een poos in de zon. De temperatuur is daar zo lekker dat je er wel zonder kleren kon zitten. Dit maakt me weer extra blij met mijn reisje!
Via de (nieuwe) dijk loop ik weer terug richting Zutphen. Regelmatig word ik ingehaald door fietsers die net als ik van deze geweldige voorjaarsdag genieten.
Net voor Zutphen kom ik in het dorpje “De Hoven”. Daar had ik nog nooit van gehoord. Net voor het dorp staat een prachtig gemaal waar men een vergaderruimte van gemaakt heeft.
Vanuit De Hoven loop ik de brug over de IJssel op en ben dan weer terug in Zutphen. Op de brug, achter het glas, zitten mensen van de zon te genieten.
Ik loop de stad door. Het ziet er ondanks de Corona sluiting toch best gezellig uit. Talamini en de zaken die koffie verkopen hebben het best druk. Overal staan mensen of zitten op paaltjes, trappen en stoepranden. Ja, dat is toch veel veiliger dan terrassen.
Wanneer ik weer terug in de camper ben, ben ik ook wel heel blij dat ik lekker kan ga zitten! Dit is mijn eerste lange wandeling dit jaar en dat kan ik wel voelen.
De rest van de dag breng ik lezend door. Zoals gebruikelijk heb ik weer wat tijdschriften gespaard en die ga ik nu op mijn gemak lezen. Ondertussen genietend van de mensen die aan de overkant in de tuin zitten. Ik zie daar zelfs twee mensen op bezoek komen! Oh, oh, als dat maar goed komt……..