Zaterdag 6 maart 2021 – Zutphen.

6 maart 2021 - Zutphen, Nederland

Ik word rond 8:00 uur wakker en ga snel even naar voren om de temperatuur van de kachel hoger te zetten. ’s-Nachts staat deze in de winter minimaal om de waterleiding boven 3 graden te houden. Onder die temperatuur opent een veiligheidsklep en loopt al mijn drinkwater weg. Ik zie dat het buiten net onder nul is. Nadat ik de thermostaat bijgesteld heb kruip ik nog even onder mijn dekbed.
Na een half uurtje is het lekker warm in de cabine en kom ik uit bed en zet koffie. Terwijl ik van mijn eerste bakje koffie geniet begin ik met het eerste reisverslag van deze trip. Ik heb problemen om mijn foto’s van mijn camera op mijn MacBook te zetten. Mijn MacBook ‘ziet’ de camera niet. Even snuffelen op Google laat zien dat dit vaker voorkomt bij de huidige versie van het besturingssysteem. Gelukkig staat er ook een work-around bij en dat lost mijn probleem op.
Ik loop even naar de Lidl om broodjes en smoothies te kopen. Ik smeer een aantal broodjes om in mijn rugzak mee te nemen voor onderweg.
Dan gaat de rugzak op en ben ik klaar voor een nieuwe wandeling. Het is warmer dan gisteren heb ik tijdens mijn wandeling naar Lidl gemerkt. Daarom geen handschoenen aan en geen das om.
In de Zutphense winkelstraten is het gezellig druk. De winkeliers zijn hier erg creatief. Kleding- en schoenenwinkels verkopen nu ook koffie en thee en dat verkopen ze binnen in de winkel. Ze hebben rekken met schoenen en kleding buitengezet zodat het lijkt dat ze buiten verkopen. Bij andere winkels liggen lijsten waarop men zich in kan schrijven voor een tijdslot om naar binnen te gaan. Mensen vullen die in en gaan naar binnen. Ook op de markt zijn veel mensen. Met de voorjaarszon erbij doet dit wel heel gezellig aan. En de mensen zijn vrolijk!
Bij een viskraam kan ik de verleiding niet weerstaan om een broodje haring te bestellen. Mmm, lekker hoor!
Ik loop een eindje langs de Berkel en bekijk de resten van de oude stadsmuren. Ik kan heerlijk genieten van deze historische resten. Geweldig dat er ook in deze Hanzestad zoveel bewaard is gebleven. Wat een prachtige oude gebouwen en woningen staan hier nog!
Ik volg de weg richting Deventer en steek het Twentekanaal over zodat ik in Eefde kom. Ik loop door straten met prachtige villa’s. Nee, dit is geen arbeidersbuurt.
Ik kom weer bij het Twente kanaal. Op een bankje in de zon geniet ik van mijn meegebrachte broodjes. Dat is genieten!
Ik loop langs het kanaal richting Twente en kom bij het sluizencomplex van Eefde. Ik heb geluk dat ik het schutten van een 90 meter lang schip kan bekijken. Interessant om dit proces te zien.
Nadat ik dit heb gezien steek ik het kanaal weer over en kom in een ander deel van Eefde. Leuke gezellige huisjes maar minder groot en luxe dan in het vorige deel van Eefde. Mensen zijn lekker bezig om de tuinen op te ruimen en alles te snoeien. Dat geeft me een heerlijk voorjaarsgevoel. Ik loop door het buitengebied tussen Eefde en Zutphen en passeer een scouting vereniging. De groep heeft een kampvuur gemaakt en de kinderen zijn met allerlei opdrachten bezig. Vrolijkheid ten top hier. Dat is een geweldige afleiding voor deze kinderen.
Ik loop Zutphen weer binnen en loop parallel met de Berkel. Eerst via de noordoever en even later via de zuidkant. Ik passeer een ijsbaan waarin al bijna geen water meer zit. Het lijkt erop dat men hier het schaatsseizoen al beëindigd heeft.
Op deze manier kom ik weer terug in het centrum van Zutphen. Nog steeds zijn er veel mensen op straat. De zon is ondertussen wel verdwenen en het koelt snel af.
Terug in de camper trakteer ik mezelf op een grote mok koffie. Dat is wel lekker na deze stevige wandeling.
Dan lekker onderuit met een volgend tijdschrift. En een mooi muziekje op de achtergrond. Dat maakt een heerlijk happy Harry!