Donderdag 25 maart 2021 – Van Eindhoven naar Veghel.

25 maart 2021 - Veghel, Nederland

Zelfs alweer voor 8 uur uit bed. De zon brandt al op de camper. Met de kachel erbij aan is het snel warm. Koffie, ontbijt en het verslag van de vorige dag zijn weer de vaste beginrituelen van deze dag.
Vandaag wil ik wandelen in de natuur. En een camperplek hebben die niet te duur is en in een stadje ligt. In de camperapp vind ik Veghel als een geschikte kandidaat.
Wanneer ik een paar uur later vertrek is het ondertussen heel bewolkt geworden. Het dreigt zelfs een beetje naar regen.
Het is een half uurtje rijden naar Veghel. Voordat ik naar de camperplek ga bezoek ik eerst de plaatselijke Lidl. De parkeerplaats daar is niet echt berekend op campers. Wel een goede plek om mijn stuurmanskunsten te oefenen.
Ik moet even zoeken naar de camperplek. De navigatie brengt mij niet precies naar de juiste plek. Maar na even zoeken heb ik de juiste plek gevonden. 2 ruime plekken omgeven door een grasveld naast een parkeerplaats. Bij het nabijgelegen gemeentehuis kan je voor 5 Euro een campervignet kopen. Dat ga ik dus doen. En ik pik ook nog even een bakje kibbeling mee op de markt. Een lekkere lunch.
En dan is het tijd om te wandelen. Ik loop eerst even naar de haven. Dan via smalle straatje naar de Broederkapel. In de tuin achter de kapel zie ik resten van een opgraving van iets wat op de Romeinse waterleiding lijkt die ik elders in Europa heb gezien. Nog iets om uit te zoeken.
Dan loop ik parallel met de Aa een prachtig natuurgebied binnen. De Aabroeken. Ik steek een oude spoorlijn over. Het is ‘Het Duitse lijntje’. Dat vind ik altijd leuke dingen tijdens mijn wandeling!
Na een paar dagen alleen steden is het fijn om weer in de vrije natuur te zijn. Het is een prachtig gebied waar zelfs IJsvogels zitten. Helaas kan ik dat gebied niet in omdat het verschil tussen het pad en de sloot niet meer te zien is. Dus kies ik maar een andere route.
De zon is ondertussen weer doorgebroken en het wordt weer lekker warm.
Ik kom weer terug in Veghel en zie de plek waar de overweg van ‘Het Duitse lijntje’ is geweest. Iets daarnaast zijn mannen bezig met iets wat een oude hefbrug lijkt te zijn. Ik raak met de mannen aan de praat en ze leggen mij uit dat dit de oude hefbrug is die over het nabijgelegen kanaal heeft gelegen. Hun stichting heeft deze gekregen en hun bouwen deze weer op. Ze gaan er zelfs water onder door laten stromen. Prachtig initiatief.
Ik ben onder de indruk van de Sint-Lambertus kerk en het naastgelegen klooster. Wat een enorm complex voor zo’n klein stadje.
Via het centrum loop ik terug naar de camper. Ook hier hebben de meeste ondernemers wel iets creatiefs bedacht om toch klanten in hun winkels te krijgen.
Terug bij de camper zie ik op mijn GPS dat ik ruim 7 Km heb gelopen. Op mijn nieuwe Meindls en geen centje pijn. Dat is de juiste keuze geweest.
Veghel is geen bijzondere stad maar wel leuk om eens te kijken. En het was weer een leuke dag.