Woensdag 12 oktober 2022 – Aadorp, Apeldoorn, Schokland, Urk en Kampen.

12 oktober 2022 - Kampen, Nederland

Vandaag weer het begin van een nieuwe trip! Ik ben rond acht uur uit bed en geniet van een kop Senseo. De koelkast van de camper staat al aan. Er zijn nog een paar dingen die van de koelkast thuis naar de koelkast van de camper moeten verhuizen. De rest van de spullen heb ik gisteren al gedaan. En de fietsen moeten nog op de camper. Dat kost iets meer tijd dan gepland. De lift gaat niet hoog genoeg om de kentekenplaat goed zichtbaar te maken. Dat wil ik eerst even bijstellen.
Om 9:20 verlaat ik de Berkenlaan. Een kwartiertje later dan de planning die ik in mijn hoofd had. Een uurtje later ben ik bij het station van Apeldoorn. Mary is al een kwartiertje aanwezig. Het kwartiertje wat ik vanmorgen verloren heb met het fietsenrek. We hebben geen tijd afgesproken maar zijn er gewoon op de juiste tijd!
In verband met de weersverwachting voor vandaag en morgen heb ik de oorspronkelijke planning iets aangepast. Het eerste doel voor vandaag is Schokland. Op de parkeerplaats van Middelbuurt is ruim plek om de camper te parkeren. We beginnen met koffie maken en drinken. Ik ben jaren geleden al meerdere malen op Schokland geweest. Vandaag is echter de eerste keer dat ik heet museum bezoek. Misschien was dit er vorige keer ook nog niet. Het museum laat de geschiedenis van Schokland zien. Van voor het een eiland was tot nadat het een eiland was. Een leuke film vult dit prima aan.
Dan rijden we naar Urk. We vinden een ruime parkeerplek voor de camper. Met het fietsenrek erbij is deze toch een kleine acht meter lang en dan is het fijn om 2 parkeerplaatsen achter elkaar te kunnen gebruiken. Dat is het voordeel van een doordeweekse dag buiten het hoogseizoen. We slenteren door de smalle straatjes en wanen ons in een lang verleden tijd. Bij het monument van de verdronken zeelieden kijken we naar de leeftijden van deze mannen. Meerdere zijn 10 jaar of jonger. Zelden staat er een leeftijd van meer dan 50 jaar. Dat zegt veel over het harde leven toen! Bij de vuurtoren zitten we een poosje in de zon en kijken over het IJsselmeer. Een aantal dames met rollators kruipen voorbij en vragen hoe ver het nog is naar heet monument. Wij gaan verder langs de Botterhaven en door smalle straatjes en steegjes. Bij ‘Het leger des Heils’ lopen we even door hun winkel maar vinden niets van onze gading. Een paar straten verderop denken we een kringloopwinkel te zien maar het is een antiekzaak. Dezelfde artikelen maar de prijs het tienvoudige. In een doodlopend straatje zien we de traditionele manier van wasgoed drogen in Urk. Met palen en touwen over de weg. We lopen terug naar de camper en verlaten het voormalige eiland weer.
We rijden naar de camperplek in Kampen. Deze staat behoorlijk vol maar we passen er nog wel bij. We trakteren onszelf op een bruine Achel en lopen daarna de stad in. Prachtig om de stadspoorten en de vele oude gebouwen te zien. En om door de smalle straatjes en steegjes te wandelen. Zonder de geparkeerde studentenfietsen zou je in de middeleeuwen kunnen lopen. Fijn dat dit soort steden bewaard gebleven zijn een zo prachtig gerestaureerd zijn!
Via de oude stadswallen lopen we terug naar de camper. Ons avondeten is deels samengesteld uit de ‘ToGoodToGo’ boxen die we hebben gered. Heerlijk en verrassend!
Na de afwas praten we nog wat, luisteren naar muziek en drinken nog een biertje. Met een droge worst uit Barjac. Mmm. We gaan op tijd naar bed. Mary heeft 4 avonddiensten achter elkaar gehad.