Vrijdag 29 Mei 2020 – Naar Losser

29 mei 2020 - Losser, Nederland

Zojuist bij het maken van een nieuw reisboek zie ik dat dit al mijn derde mini vakantie in deze maand is. Ik zal dit reisboek dan maar “Trip eind Mei 2020” noemen in plaats van “Derde Meivakantie 2020”. Dat lijkt toch minder overdreven. Maar ondanks de vele trips geniet ik er wel met volle teugen van! Vanwege de Corona beperkingen kan ik ons land niet verlaten en wil ik meer van Nederland beleven.
Het doel voor de eerste dagen is Losser. Ik heb afgesproken daar bij vrienden op bezoek te gaan en het is een prachtige fietsomgeving.
Rond 11:00 vertrek ik van huis. Eerst nog even naar de Lidl om boodschappen te doen en daarna via Albergen, Weerselo en Oldenzaal naar Losser. De twee camperplekken zijn nog leeg en ik kies een afgeschut plekje in de hoek. Tijd voor een lichte lunch.
Dan gaat mijn fiets van het rek en is het tijd voor mijn eerste fietstocht vanuit Losser. Ik rij naar het zuidoosten parallel aan de Duitse grens. Bij een groot meer kan ik vanuit uit observatie hut naar de vele watervogels kijken. Een prachtig gezicht.
Ik fiets de Duitse grens over en kom bij het klooster van Bardel. Er zit nu een scholengemeenschap in. Een vijftal bussen staan te wachten op de leerlingen die op deze vrijdagmiddag naar huis gebracht moeten worden. Een paar Km verderop is cafe/restaurant “Gut Aarnink” met een groot terras. Het ligt maar 100 meter van de Nederlandse grens af in Duitsland en er gelden dus de Duitse regels. En die staan toe dat je hier op het terras mag zitten. Zo te zien aan de kentekenplaten op de auto’s op de paarkeerplaats hebben veel Nederlanders de weg al gevonden om van een drankje en een hapje te genieten hier op het terras. Het zit bijna helemaal vol.
Een eindje verder zijn zandafgravingen. Ik ga daar een poosje in de zon zitten. Aan de overkant zijn al kinderen aan het zwemmen. Brr, dat lijkt mij nog wat koud.
Ik rij verder noordwaarts door een afwisselend landschap. Bij de voormalige grensovergang “De Poppe” rij ik Nederland weer binnen en steek de Dinkel over en rij van daaruit zuidwaarts terug naar Losser. Bij een oude landweer stop ik even en lees de uitleg van waarvoor deze heeft gediend.
Terug in Losser trakteer ik mezelf op een broodje Kebab. Natuurlijk kan ik deze alleen meenemen en opeten in de camper.
’s-Avonds ga ik op bezoek bij de ouders van mijn vriendin Mirjan. Het is reuze gezellig en aan gespreksstof geen gebrek!
Terug bij de camper zie ik dat er nog 3 campers bijgekomen zijn. Het is een grote parkeerplaats dus ruimte genoeg. Ik kijk terug op een heerlijke dag!

PS: Vanaf nu wil ik met links in de tekst gaan werken om de omvang van de verhalen te beperken en mijzelf wat minder werk te bezorgen.