Zondag 12 Juli 2020 – Rhede

12 juli 2020 - Rhede, Duitsland

Mmm. Het lijkt wel uitslapen vanmorgen. Ik ben pas om 8:17 wakker. De lucht is strakblauw maar omdat de camper onder de bomen staat is het nog frisjes boven het dekbed. Toch maar even kleren aan doen.
Het is zondag en ik trakteer mezelf op een uitgebreid ontbijt. Natuurlijk mogen de vaste ingrediënten niet ontbreken en voeg ik er broodjes en tomaatjes aan toe.
Ik neem weer alle tijd om mijn reisverhaal te schrijven. Dit is best ingewikkeld hoor. Ik leg het even uit. Terwijl ik dit verslag intik is het maandagmorgen. Ik beschrijf daarin dat ik op zondagmorgen een verslag intik terwijl dat verslag dan over zaterdag gaat. Kunnen jullie het nog volgen? En dan heb ik het nog niet eens gehad over wat ik vandaag ga doen en dat dus morgen in het verslag komt. Ja, als gepensioneerde heb je de tijd om over dit soort dingen na te denken. ;-)
Ik heb ergens gelezen dat ik met mijn telefoon documenten in kan scannen als PDF. Ik zoek wat op Internet, lees wat testen en installeer ‘Adobe Scan’ op mijn telefoon. Ik scan de folder van de wandelroute in en voeg deze als link aan het reisverslag toe. Weer wat handigs geleerd. De folder breng ik terug naar de infostand op de camperplek.
Helaas verstoren in de loop van de dag wat wolken de strakblauwe lucht. Maar het blijft prima weer. Goed om de omgeving ook eens per fiets te verkennen.
Ik fiets door het centrum van Rhede naar het slot. In de zonnestralen die door de bladertakken schijnen verbeeld ik me de witte dame van het slot te zien. Naast het slot van Rhede fiets ik het Rheder Busch binnen. Een verharde weg waar geen auto’s toegestaan zijn. Het is duidelijk te zien dat het een door mensen aangelegd bos is. Waarschijnlijk als park of productiebos van de graven van Rhede. Rechte rijen met bomen en wegen met een strak patroon. Ik geniet van de rust, het groen en het geluid van de vogels. Dan, via rustige weggetjes met fleurige bloemen in de bermen kom ik in een dorpje uit met de naam ‘Vardingholt’. Een school, een kerk, een café/restaurant en wat huizen daaromheen. Een leuk dromerig dorpje. Omdat de school en de kerk vandaag gesloten zijn kies ik ervoor om naar het café te gaan. Ik neem plaats op het terras in de zon en bestel een weizenbier. En die laat ik me heerlijk smaken.
Vanuit Vardingholt fiets ik evenwijdig met de ‘Rheder Bach’ terug naar Rhede. Het stadje geeft op deze zondagmiddag een gezellige indruk met de goedbezochte terrasjes. Ik blijf nog even staan kijken bij de prachtige fontein waarin een aantal van steen gemaakte blote kinderen van het water genieten. En vraag me af wanneer de discussie zal ontstaan dat ze kleren aan moeten hebben in deze steeds preutser wordende samenleving.
Terug bij de camper ga ik lekker in het zonnetje zitten lezen. Ik heb wat tijdschriften opgespaard de laatste weken en daar is het nu de tijd voor.