Woensdag 14 december 2022 – Van Porta Westfalica naar Minden.

14 december 2022 - Minden, Duitsland

Het is heerlijk stil op de camperplek naast het zwembad van Porta Westfalica. We komen pas uit bed wanneer de zonnestralen door het dakluik schijnen. We maken koffie een genieten van onze eerste grote mok voor vandaag.
We pakken onze spullen in en zetten alles vast. Voor we afscheid van deze plek nemen gooien we nog even de flessen in de glascontainer op de hoek. Dan rijden we naar de Aldi om wat boodschappen te doen. Vervolgens parkeren we onze camper op de parkeerkeerplaats “Willemshof” en kopen een dagkaartje voor 1 Euro. Voor we gaan gaan wandelen drinken we nog eerst een mok koffie.
We beginnen aan onze tocht omhoog. Volgens het informatiebordje op de parking moeten we wandelweg A2 volgen en is het ongeveer 30 minuten klimmen. Zoals op het hoogteprofiel van de wandeling te zien is moeten we best klimmen. 200 meter omhoog binnen 2 Kilometer. En dan zijn we bij het Wilhelmsdenkmal. In het bezoekerscentrum kijken we een film die ons de geschiedenis van dit monument verteld. Vervolgens bekijken we het monument en maken veel foto’s. Op deze koude doordeweekse dag zijn er maar weinig toeristen hier. Op deze vrije hoogte waait er een koude wind. De telefoon geeft aan dat de gevoelstemperatuur minus zeven is!
We wandelen snel weer terug naar de camper. Er is minder inspanning voor nodig dan voor het klimmen maar we voelen het best wel in onze benen wanneer we ze steil afdalen.
Ons volgende doel voor vandaag is de camperplek in Minden. Voor dat we die kunnen bereiken komen we in een wegomlegging terecht zodat we weer in Porta Westfalica terugkomen. Gelukkig heb ik vooraf de kaart bekeken en bedenk ik zelf een alternatieve route.
Op de camperplek maken we onszelf een uitgebreide lunch. We doen onze warme kleren aan, lopen over de voetgangersbrug over de Wezer en staan binnen 10 minuten in het centrum van Minden. We hebben geluk want er is een gezellige kerstmarkt. We lopen door een luxueus winkelcentrum met belachelijk hoge prijzen. De winkel van Nanu-Nana heeft voor ons veel leukere spulletjes voor meer realistische prijzen. En natuurlijk mag een bezoek aan de Euro-Shop vandaag niet ontbreken. We slenteren over de kerstmarkt en genieten van de gezelligheid. We kopen een fles glühwein die we terug in de camper opwarmen en drinken. De kachel van de camper staat ondertussen te blazen om het binnen 20 graden te houden. Ik maak het reisverslag en zet alvast de foto’s voor morgen op de blog want we hebben hier gratis WIFI op deze gratis camperplek.
Ook vanavond genieten we met en van elkaar in ons mobiele huisje. Een jaar geleden waren we beide nog alleen en nu trekken we samen door de wereld. Een heerlijk gevoel!