Woensdag 27 september 2023 - Schoonheeten: Heeten en Deventer.

27 september 2023 - Schoonheten, Nederland

Iets na acht uur worden we wakker en even later gaan we uit bed. We drinken koffie en eten een schaaltje met fruit. De ananas van de Nettorama is heerlijk zoet! Terwijl ik ons reisverslag type zien we een groep reeën staan grazen in het volgende weiland.
We pakken wat snacks en drankjes in onze fietstassen en vertrekken. We fietsen naar havezate “Schoonheeten” en maken wat foto’s. Dan fietsen we door naar de ponymarkt in Heeten. Het is gezellig druk in het dorp. Op het marktplein wisselen paarden en pony’s van eigenaar. De terrassen zijn al goed bezet. Volgens het programma is de markt vanmorgen al om 5:30 begonnen. Wij lopen een rondje over de markt en bekijken een fotopresentatie in het kulturhus.
We vervolgen onze fietstocht en fietsen langs het Overijssels kanaal naar Deventer. Een prachtige slingerende route door de bosstrook langs het kanaal. In Deventer fietsen we naar het plein bij de Boreelkazerne. Op een bankje in de zon houden we een lunchpauze. Wat hebben we weer geluk met het weer! Een kort bezoek aan Bever levert geen aankopen op. Zelfs na aftrek van 25% korting zijn de prijzen nog steeds heel hoog.
We fietsen naar de Brink en parkeren daar onze fietsen. Van daaruit verkennen we de stad verder te voet. Iedereen geniet van deze zonnige dag. De terrassen zitten vol en de smalle winkelstraatjes zijn gezellig druk. Natuurlijk brengen we een bezoek aan een tweedehands boekwinkel!
We hebben dorst gekregen en fietsen naar de IJsselkade. Heerlijk in het zonnetje met een blikje Radler. We genieten van het uitzicht en de aanblik van de voorbijvarende schepen. Het is ondertussen zo warm geworden dat ik mijn lange broek voor een korte broek verwissel.
Ik zoek met Google een kringloop in Deventer. Niet ver bij ons vandaan blijkt een grote winkel van ‘Het Goed’ te zijn. Daar fietsen we vervolgens naar toe. Het blijkt inderdaad een hele grote kringloop te zijn. We kopen er een paar boeken.
We verlaten Deventer langs het nieuwe ziekenhuis en komen in Schalkhaar. Hier leveren we onze lege blikjes in bij de Plus en kopen wat dingetjes. We fietsen via een andere route terug naar Heeten. De pony’s en de marktkramen zijn ondertussen verdwenen maar de bezoekers niet. Die zitten allemaal op het terras. En zo aan het geluidsniveau te horen zitten ze daar al wel een poosje! Wij gaan op een bankje op het marktplein zitten en genieten van een blikje bier uit onze koeltas. Op een bord voor het terras staat aangegeven dat een glas bier daar 1 munt kost. En dat is 3,50 €! Wij betaalden 0,55 € voor een halve liter bij Nettorama. En daardoor smaakt het ons nog lekkerder ;-)
Na deze uitspatting fietsen we terug naar de camper. Vandaag hebben we ruim 45 Km gereden. We bakken pizzabroodjes in de oven en genieten van een biertje en het uitzicht over de weilanden. Ook vanavond gaan we op tijd onder ons dekbed.