Donderdag 14 september 2023 - Van Deudesfeld naar Vogelsang.

14 september 2023 - Schleiden, Duitsland

We zijn rond negen uur uit bed. De zon schijnt al volop maar er zijn nog wel wat wolken. We drinken koffie en eten onze fruitsalade. We staan dichtbij een waterkraan en de daar aanwezige slang is net lang genoeg om onze watertank weer te vullen. Voor een Euro zit de tank weer vol. We pakken alles in en rijden naar de losput om ons van ons afvalwater te ontdoen.
We rijden eerst een stukje terug naar Meerfeld. Daar is een ‘maar’, een kratermeer, een restant van een vulkaan die hier tienduizenden jaren geleden actief was. De omliggende bergwanden geven nog duidelijk de kratervorm aan. Nadat we er foto’s en films van gemaakt hebben laten we het navigatiesysteem ons naar het volgende doel brengen.
In Gerolstein doen we boodschappen bij de Lidl. Bij Prüm komen we weer op een autoweg. Tot dan hebben we alleen over kleinere wegen gereden. Na 35 Km verlaten we de autoweg al weer. En via Schleiden rijden we naar Vogelsang in Naturpark Eifel.
Er is daar een groot camperplek van waar uit je goed kan wandelen. We zoeken een mooie plek met uitzicht over het dal. Er is een receptie in een oude bus. Voor één nacht moeten we 12 Euro betalen. Dat is inclusief de zes Euro voor de uitrijdkaart.
We drinken koffie en doen onze rugzakken op. Na een paar kilometer zien we een vos door het weiland lopen. Ik maak er foto’s van. We wandelen naar het spookdorp Wolseifen. Het is het tweede dorp waar ik kom waar de bevolking weggestuurd werd om een militair oefenterrein aan te leggen. Er staan nog een aantal gebouwen. De school, de kerk en wat huizen. Ook heeft het Belgische leger er nieuwe gebouwen neergezet waar de Navo de oorlog in Cosovo heeft geoefend. Het is een bizarre plek. Ik neem wat films op. We bezoeken de kerk en de school waarin nu een museum is.
Vervolgens wandelen we door een diep dal naar de voormalig kazernes van Vogelsang. Eerst aangelegd als opleidingsplaats voor Hitlers SS leger. Na de oorlog werd het door het Amerikaanse leger gebruikt en nog later werd het van het Belgische leger. Het is een enorm complex. Luxe gebouwen, veel kazernes, sportzalen. Nu zijn er musea, restaurants en diverse instanties in gevestigd. Het is indrukwekkend om tussen de overweldigende gebouwen door te lopen.
Bij de uitgang is nog een origineel Belgisch tankstation. Keurig gerestaureerd.
Dan zijn we weer terug bij de camper. We hebben iets meer dan vier kilometer gelopen. Wel met een pittige klim.
We genieten van een koel biertje. Na het eten schrijf ik het reisverslag van de vorige dag. Ja, het zijn drukke dagen zo ;-)