Donderdag 30 maart 2023 - Bernia: Even naar beneden.

30 maart 2023 - Sierra de Bernia, Spanje

We staan rond negen uur op en drinken op ons gemak een paar koppen koffie. Dan wassen we af en pakken alles in. Ook in alle rust. Zoals ik in mijn vorige reisverslag al vertelde willen we vandaag boodschappen doen. We rijden de Bernia af via Pinos. Er lijken trouwens ook maar 2 mogelijkheden te zijn: Via Pinos of via Xalon. Wat we wel zien is dat de weg via Pinos wat langer is. Maar dan komen we wel direct bij Benissa uit. Daar rijden we naar de camperplek en lozen ons vuile water en doen de schoonwatertank vol. Ook vullen we onze waston met water om af te wassen en te wassen. We parkeren aan de overkant en nemen alle twee een uitgebreide douche in de camper. Eigenlijk willen we direct het gebruikte water weer bijvullen maar ik wil graag LPG bijvullen voordat de eigenaar van het tankstation siësta gaat houden. Je kan dan nog wel tanken maar dan is het station onbemand. En ik wil graag zien hoe hij de slang koppelt omdat mij dat vorige keer niet lukte. Dus snel naar het tankstation en goed kijken! En ja hoor, nu zie ik het truukje. Je moet een pinnetje omklappen! We hebben 22 Euro aan gas gebruikt sinds 3 maart. Om te verwarmen, te koken, de boiler te verhitten en voor de koelkast.
We rijden terug naar de camperplek en gaan het met douchen gebruikte water weer aanvullen. De volgende stop is de Lidl. Alle genoemde plekken zijn naast elkaar. Bij de Lidl gaan we uitgebreid boodschappen doen. Voor we Benissa weer verlaten gaan we nog even naar de Chinees om zaagsel voor ons toilet te kopen.
Op weg naar Xalon ontdek ik een fout in mijn planning. We willen ‘losse’ wijn kopen in de bodega in Xalon maar ik heb geen rekening gehouden met de siësta. Beide bodega’s zijn gesloten. We rijden door naar Alcalalí. Martin liet mij weten dat hier een autowas is waar je op een klein brugje ook het dak van de camper kan wassen. En omdat het zonnepaneel onder het stuifmeel en saharazand zit is dat wel goed om even te doen. En natuurlijk kan de rest van de camper ook wel een wasbeurt gebruiken. Een kwartiertje later glimt ie weer mooi. We rijden terug naar Xalon. De bodega’s zijn. Nog steeds gesloten dus kopen we maar wijn in de naastgelegen supermarkt. Tenslotte rijden we de Bernia weer op en keren terug op ons mooie plekje wat nog steeds vrij is.
We installeren ons weer. Ik heb vorige week een leren wijnzak gekocht en de afgelopen dagen de voorbereidingen getroffen om deze in gebruik te nemen. En nu kan de wijn er in die we zojuist gekocht hebben.
We hebben gezelschap van een man die zijn tentjes iets verderop neergezet heeft. Hij zit voor zijn tent en speelt gitaar. Echte buitenspelen dus. Het is een hele warme dag en we blijven tot heel laat buiten zitten.