Zondag 12 september 2021 – Van Mailly-le-Camp naar Nouzonville.

12 september 2021 - Nouzonville, Frankrijk

Net voor acht uur word ik wakker en ga even later uit bed. Ik zet koffie en maak mijn reisverslag. Ik heb even contact met Rob over de camping aan de Seine. Er is nog wat ochtendbewolking en het zonnetje komt langzaam tevoorschijn. Zowel buiten als binnen is het 17 graden.
Voor ik vertrek breng ik nog even mijn afval weg. Zelfs op deze kleine camperplek kan ik dat gescheiden inleveren. Dan gaat Givet weer als doel in het navigatiesysteem en rij ik weg. Bij het verlaten van het dorp zie ik een tankstation bij een supermarkt. De prijs van de diesel is 1,46 Euro/liter. Geen slechte prijs want onderweg hou ik de prijzen wel in het oog. Ik ga tanken en zie dat ik ernaast ook de camper kan wassen. De rit over de modderweg naar de camping gisteren heeft zijn sporen achtergelaten dus een wasbeurt is niet verkeerd. Een kwartiertje later staat de camper er weer mooi glimmend bij!
Ik rij naar Châlons-en-Champagne. Een flink stuk kan ik zelfs van een snelweg gebruik maken. Daarna wordt het de D977. Een rechte vlakke weg die door weinig dorpjes heen gaat. Ik kom veel Nederlandse campers tegen die richting zuiden gaan. Wel een goed idee om na het hoogseizoen richting zuiden te vertrekken. Misschien iets voor volgend jaar als ik dan nog in Nederland woon.
In Suippes zie ik een camperplek. Daar maak ik even mijn toiletcassette leeg en schoon. Op de camperplek waar ik afgelopen nacht stond was ik jetons nodig en die had ik niet.
Ten noorden van Suippes zie ik heel veel oorlogskerkhoven. Een paar kilometer verderop staat een heel groot monument. Ik stop er om het te bekijken en ga er naar binnen. Een vriendelijke meneer zegt dat ze over tien minuten sluiten en geeft me een folder met uitleg. Gelukkig ook in het Engels. In de eerste wereldoorlog hebben de Fransen en de Duitsers hier drie jaar tegenover elkaar gelegen. In de 3 jaar hebben ze enkele kilometers op de Duitsers weten te heroveren. In totaal zijn een half miljoen mensen gewond geraakt, omgekomen of vermist. Ik voel de zinloosheid wanneer ik hier door het monument loop. Waar is de mensheid toe in staat?
Ondertussen is de D977 overgegaan in de D987. Ik stop om wat te eten en te drinken en zoek in de camperApp voor een camperplek voor de komende nacht. Ik kies voor Nouzonville aan de Maas. Rond 14:00 uur kom ik aan op de camperplek in Nouzonville. Ik neem een lunch en loop de stad in. Ik wil even kijken waar het marktplein is want daar zou ’s-maandags een leuke markt zijn. Ik heb geluk want vandaag blijkt daar een rommelmarkt te zijn. Er is inderdaad veel rommel. Echt het spul wat bij het opruimen van de zolder overblijft. En veel (kinder)kleding. Ik koop een paar Franse kinderboekjes. Dat lijkt me een leuke manier om iets meer Frans te leren. Het meeste en voor mij nuttigste Frans leer ik trouwens door wandelkaarten te vertalen. Daardoor leerde ik wat een dal, berg, voet van een berg en hut in het Frans is. Dat zijn de begrippen die ik onderweg nodig heb, niet de zinnen “Waar is de dichtstbijzijnde slager?”. Die vind ik zelf wel.
Terug bij de camper neem ik een pilsje en zet de foto’s op mijn reisblog. Ik kijk naar een route voor morgen en bekijk mijn Franse boekjes. On a très soif après une longue promenade. Kijk, dat zijn nuttige zinnen.
Ja, dit is echt een leerzame dag!