Zaterdag 11 september 2021 – Van Autun naar Mailly-le-Camp.

11 september 2021 - Mailly-le-Camp, Frankrijk

Om 8:02 word ik wakker. De zon schijnt en het is al 21 graden binnen. Buiten nog maar 16. Ik zet koffie en maak mijn reisverslag.
Ik rij nog eerst naar een parkeerplaats een eindje verderop. Ik heb namelijk gelezen dat er nog stadsmuren om de oude stad zitten en ik kan natuurlijk niet vertrekken zonder die gezien te hebben. Ik wandel een klein half uurtje, bekijk de muren en maak foto’s.
Dan gaat Givet weer als doel in mijn navigatiesysteem. De damesstem leidt me door het historisch gedeelte van de stad. Dat is een pittige rit! Steile smalle straatjes en scherpe bochten met uitstekende balkons. Ik doe wel rijervaring op zo.
De route gaat van Autun via Saulieu naar Avallon. Het gebied heet de Morvan. Ik kom hier ontzettend veel auto’s tegen met Nederlandse kentekens. Ik kom langs Tonnere. De wegen op aangeboden route is route zijn recht en overzichtelijk. Er is bijna geen ander verkeer. Wel kom ik door heel veel dorpjes. In de dorpjes staan heel veel huizen te koop. Op sommige plekken lijkt wel een kwart van het dorp leeg te staan. En nog steeds kom ik erg veel Nederlanders tegen.
Een eindje voor Troyes kom ik bij de Seine. Hier nog een smal riviertje. Ik besluit op zoek te gaan naar de camping “Simplicité et Joie’ waar we vroeger met de kinderen naartoe gingen. Een paar jaar geleden heb ik daar ook naar gezocht en kon hem toen niet vinden. Ik heb een link bewaard van de NFN maar die blijkt niet meer te werken. Ik had de camping op Google maps gezien maar kan deze niet meer terug vinden. Gelukkig vind ik de link op Google. Daar staan de coördinaten op en die kan ik in het navigatiesysteem invoeren. Het blijkt dat ik steeds aan de noordkant van de Seine gezocht heb en ik er vanaf de zuidkant naar toe moet. Ach ja, het is ook wel meer dan 25 jaar geleden dat we hier waren. Via kleine landweggetjes bereik ik de grote poort van het terrein. Ik kijk naar binnen en zie dat er niemand is. Te zien aan de bandensporen zijn er wel meerdere auto’s geweest vandaag. Ik open de poort en rij naar binnen. Het eerste wat mij opvalt is dat het terrein wat netter is geworden. De boom met de brievenbus waar je het staangeld in moest doen in verdwenen. Verder is al het groen natuurlijk flink gegroeid. Ik loop een rondje over het terrein. Ik loop naar de Seine en maak foto’s van de plekken waar je in de Seine kon gaan, een poosje met het water meedrijven en er op een andere plek weer uit kon klimmen. Dat is nog precies hetzelfde. Ook de Pipowagen die als toilet en rommelhok gebruikt wordt staat er nog. Ik neem een kijkje binnen en zie dat iets onderhoud niet verkeerd zou zijn. Ook de handpomp waarmee je het spoelwater kon pompen is nog onveranderd aanwezig net als de afwasplek. Ik zie nu wel een picknickplek en een clubhuis die ik me niet kan herinneren.
Omdat er niemand is besluit ik om er vannacht niet te blijven. Ik zoek een camperplek op de route en rij daarnaartoe. Ik kom daar aan het eind van de middag aan. Deze is in Mailly-le-Camp, een klein dorpje aan de D677 nabij een heel groot militair kamp. Vandaar de naam waarschijnlijk.
De camperplek van Mailly-le-Camp is niet zo groot maar alles is aanwezig. Een sani-station, elektriciteit en een picknickplek. De plek is gratis maar voor de faciliteiten moet je ‘jetons’ kopen bij de supermarkt.
Ik zit nog een poos in de zon en eet het laatste stuk van de meloen op. Ik neem een douche buiten en doe de afwas. Dan hoef ik de boiler maar 1 keer aan te zetten. Oh ja, wat mij ook opgevallen is dat ik al dagen geen LPG kan tanken op de route. Niet dat ik het nodig heb want mijn 2e tank is nog ongebruikt, maar het is goed om dit te weten.
Vandaag een heel eind gereden. Een gebied gezien (De Morvan?) met te veel Nederlanders. Die dus niet op de lijst voor een volgende trip komt. De camping gezien en genoten van de prachtige landschappen en dorpjes. Kortom: Weer een geweldige dag!