Vrijdag 17 december 2021 – Fürstenau, Ankum en Bippen.

17 december 2021 - Bippen, Duitsland

Rond half negen begint het licht te worden en word ik wakker. Ik blijf nog even genieten van mijn warme bed. Dan sta ik op en kleed me aan. Ik zet koffie en lees mijn mail en het nieuws. Vervolgens maak ik mijn reisverslag. Ondertussen geniet ik van een paar koppen koffie.
Ik heb hier nu drie nachten naast het slot in Fürstenau gestaan en wil weer naar een volgende plek. Mijn doel voor vandaag is Bippen. Ik heb gelezen dat je ook daar mooie wandelingen kan maken.
Ik pak alle spullen weer in en zet alles vast. Ik rol de kabel op waarmee ik aan de stroompaal zat op en maak de prullenbak leeg. Dan zwaai ik nog even naar de barones en steek mijn duim omhoog om haar te bedanken voor de prachtige plek.
Eerst rij ik terug naar Ankum om daar te lozen en water te tappen op de camperplek aldaar. Voor 2 Euro mag je daar als passant gebruik van maken. Dat geld gooi je in een brievenbus op de camperplek. Dat heb ik er natuurlijk graag voor over. Zoiets zouden ze in Nederland ook moeten doen! Bij de Lidl tegenover de camperplek doe ik nog even boodschappen.
Dan rij ik door na de camperplek in Bippen. Prachtig aan het water gelegen midden in het dorp op het kerkplein.
Nadat ik me ingericht heb neem ik een lunch. Een Berliner bol met koffie. En een paar glazen melk. Dat is genoeg vulling om een wandeling te gaan maken. Op de camperplek beginnen een aantal routes. Ik kies echter de route die aan de andere kant van het dorp begint. Ik zie daar namen als ‘Heksentreppe’ en ‘Tangenschlucht’. Dat klinkt wel spannend!
Om bij het begin van de route te komen loop ik door het dorpje Bippen. Daar kom ik bij de spoorlijn waarvan ik de vorige dag in Fürstenau het begin heb gezien waar je de fietstrollies kon huren. Ook hier in Bippen kan je die huren. Zelfs in hele grote uitvoeringen voor groepen. Getrokken door een speciaal geprepareerde auto. En vanuit Bippen kun je er zelfs twee kanten mee op. Er is een oud station en die moet zeker op de foto.
Even later loop ik de bossen. Het is heuvelig met diepe dalen met veel meertjes die met watervallen en beekjes met elkaar verbonden zijn. Wat een geweldige wandelomgeving. Hier word ik gelukkig van! Na enige kilometers kom ik bij de ‘Heksentreppe’ en lees de uitleg die er op een bordje vermeld is. Leuk!
Aanvulling: Vroeger staken de heksen het dal over op hun bezems. Sinds 2020 worden in de E.U. bezems als drones gezien.  Sindsdien moet er boven een vlieggewicht boven 250 gram voor een drone en dus ook voor heksenbezems vliegvergunning aangevraagd worden. En heksen willen niets te maken hebben met dit soort verplichtingen. Zo schijnen heksen ook meestal niet gevaccineerd te zijn!
Even verderop neem ik een korte pauze aan een overdekte picknicktafel. Wat kan dan een kleine snack lekker zijn op zo’n plek. Dan vervolg ik mijn tocht door de ‘ Tangenschlucht’. Hier kom ik drie jonge dames tegen die mee vriendelijk groeten. Het zijn de enigen die ik vandaag tegenkom. Op een bord wordt de archeologische geschiedenis van het dal verklaard. Aan het eind van het dal zijn een aantal meertjes. Ik hoor het water uit het riviertje in het meer stromen.
Terug in de camper maak ik wat te eten en drink wat. Dan ga ik lekker zitten lezen. Vanuit mijn stoel zie ik het kleine kerkje. Ik sta weer op een unieke plek!