Donderdag 16 december 2021 – Fürstenau.

16 december 2021 - Fürstenau, Duitsland

Zodra het licht wordt ga ik uit bed. Het is tegen 9 uur. Ik zet koffie en schrijf mijn reisverslag. Door de goede WiFi verbinding kan ik YouTube gebruiken en een paar Kamerdebatten volgen. Het is voor mij onvoorstelbaar dat corona feiten die hier gemeld worden niet in de media komen. Het lijkt wel censuur!
Ik wandel even naar de Lidl om wat boodschappen te halen. Verse broodjes voor de lunch. Het lijkt wel vakantie.
Na de lunch maak ik een wandeling om het stadje. Ik volg het riviertje ‘Fürstenauer Mühlenbach’ in de andere richting dan dat ik er gisteren langsgelopen ben. Buiten het stadje loop ik door een glooiend landschap waar regelmatig kleine beekjes ontspringen en samen komen. Een groep paarden kijkt mij nieuwsgierig na. Ja, veel wandelaars zullen ze wel niet zien vandaag.
Via een grote boog kom ik terug in Fürstenau. Ik loop langs de voormalige spoorlijn van Duisburg naar Quakenbrück. Hier zijn de rails nog bewaard gebleven. Ik kom bij het “Draisinenbahnhof”. Hier kan je een wagentje huren om fietsend over de spoorlijn te gaan. Grappig.
Ik loop door te winkelstraat terug naar de camper. Ik heb toch nog ruim 2 uur gewandeld. Tijd voor een glas glühwein. Op mijn laptop lees ik de geschiedenis van het stadje Fürstenau. Leuk. Het blijkt zelfs een Hanzestad te zijn. In ieder geval een heerlijke plek om te vertoeven.