Zaterdag 18 december 2021 – Bippen.

18 december 2021 - Bippen, Duitsland

Om 7:00 uur hoor ik de kerkklok van de kerk waarnaast mijn camper staat 7 keer slaan. Een paar minuten later worden de klokken 5 minuten lang geluid. Ik had dat al in een review van de camperplek gelezen. Iemand had zich daar behoorlijk aan geërgerd. Mij stoort het niet. Ik vind dat wel zo’n dorpje passen. Ik draai me om en slaap nog even weer in.
Een paar uur later ga ik uit bed. Het is grauw en valt motregen op de voorruit. Ik zet koffie en maak mijn reisverslag. Daarna ga ik wat zitten lezen een maak me een lunch.
Na de middag wordt het droog. Ik loop even naar K&K om wat boodschappen te halen. Het is rond de 10 graden en droog.  Daarom ga ik ook vandaag weer een fijne wandeling maken. Ik kies voor de route met als thema “De IJstijd”. Deze route is 6 Km en begint een kilometertje verderop. Het is een mooie afwisselende wandeling tussen glooiende akkers en dennenbossen. Regelmatig staan er borden die uitleg over de ijstijd geven. Indrukwekkend over welke tijdperiodes men spreekt. Ook zie ik een grafheuvel. Ook deze omgeving is dus al duizenden jaren bewoond.
Een paar uur later ben ik weer terug in het dorp. Helaas is de Italiaan gesloten. Jammer want na al die ijstijd verhalen heb ik wel zin in een ijsje. Terug in de camper maak ik mezelf een glas glühwein warm. Dat past ook wel bij de ijstijd.
Ik ga weer verder met mijn tijdschriften en luister naar de radio. Gelukkig spelen ze veel oude hits en niet alleen kerstliedjes. En zo heb ik weer een ontspannen avond.