Maandag 3 januari 2022 – Bredevoort.

3 januari 2022 - Bredevoort, Nederland

Rond half negen word ik wakker en ga uit bed. Het is gedeeltelijk bewolkt en ik zie ook blauwe vlakken in de lucht. Aan de horizon proberen de eerste zonnestralen onder de wolken door te komen.
Ik zet koffie en maak mijn reisverslag. Ondertussen luister ik naar het nieuws en muziek op de Achterhoekse lokale radio.
Na de lunch van appelbeignets en oliebollen kleed ik me aan en pak mijn rugzak in om te gaan wandelen. Op de plaats waar vroeger de verdedigingswallen van Bredevoort lagen heeft men een betonnen wandelsteiger aangelegd die het exacte tracé laat zien. In de oude kloostertuin zijn en paar serres waar vroeger tbc-patiënten in de buitenlucht konden rusten weer hersteld. Een mooi initiatief. Iets verderop staat een ingericht theehuisje op een heuvel buiten de wallen. Het ziet eruit alsof de barones zojuist boodschappen is gaan doen.
Langs de oude gracht loop ik het stadje uit, de rust van het platteland tegemoet. Er zijn leuke wandelpaden tussen de velden door. De meeste wegen die ik kruis eindigen hun naam met -dijk. Via de kloosterdijk loop ik het kloosterbos in, langs de oude schans waar ik al eerder was.  Een kilometertje verder is het bos weer afgelopen en wandel ik door een waterwingebied. Het is prachtig aangelegd met waterpartijen, wandelpaden, bankjes en een uitkijktoren. Een mooie plek om wat te eten en te drinken.
Ik loop verder langs de Slinge en kom terug bij mijn camper aan de Slingeplas. De kilometerteller geeft 12,8 Km aan. Ik doe mijn wandelkleding uit en trakteer mijzelf op een warm glas glühwein en het laatste stukje ham. De kachel en een kaarsje aan. En het volgende tijdschrift van de stapel. Terwijl mijn stereo Pink Floyd laat horen begint het buiten alweer donker te worden.