Zondag 2 januari 2022 – Bredevoort.

2 januari 2022 - Bredevoort, Nederland

Ik word rond half negen wakker. Buiten is het grijs en nog donker. Ik blijf nog een half uurtje onder mijn nieuwe wollen dekbed liggen genieten. Die bevalt mij wel goed. Lekker warm zonder broeierig te zijn. En wat zwaarder dan een donzen dekbed. Dat voelt wel prettig.
Ik ga uit bed en zet koffie. Op mijn gemak maak ik mijn reisverslag en geniet van een paar koppen koffie. Ik lees wat over de geschiedenis van het stadje Bredevoort. Net als gisteren lopen er mensen met badhanddoeken naar de zwemplas voor een nieuwjaarsdag.
Rond het middaguur maak ik een brunch met aardappelsalade en plakjes dungesneden ham. Dankjewel Martin. Hij is erg lekker!
Hierna bereid ik me voor op een wandeling om en door het stadje. Het is nog steeds erg bewolkt maar er wordt geen regen verwacht. Eerst loop ik langs de zwemplas. Een populaire wandelroute op deze zondagmiddag. Mensen, met en zonder honden, maken een rondje om de Slingeplas.
Via de Bleekwal loop ik naar het historische centrum. Knusse smalle straatjes en steegjes. Een molen op een bult en een kruidentuin. Allemaal elementen die hun stempel aan de sfeer van het stadje toevoegen. En overal de boekenstalletjes tegen de oude huisjes aan. Ondanks het sombere weer hangt hier toch een gezellige sfeer.
Een groot stalen boek verteld een stuk geschiedenis van het dorp en de omgeving. Een luidspreker in de paal ernaast verteld de geschiedenis van de ontplofte kruittoren zolang ik op een pedaal blijf trappen. Dan loop ik via de Kruittorenstraat terug naar de camperplek.
Ik zie dat er een camper bijgekomen is. Ik sta een poosje te praten met de man die eruit naar buiten komt. Nadat ik weer naar binnen ben gegaan komt hij me een paar oliebollen brengen. Met een bakje poedersuiker. Leuk toch?
Nadat ik van de oliebollen en een glas glühwein heb genoten ga ik wat lezen en muziek luisteren. De geneugten van het camperleven.

1. Martin:
    3 januari 2022
    Fijn dat de ham gesmaakt heeft. We hebben weer een nieuwe partij binnen voor het komende jaar