Zaterdag 1 januari 2022 (Nieuwjaarsdag) – Bredevoort.

1 januari 2022 - Bredevoort, Nederland

Rond half negen word ik wakker op deze nieuwjaarsdag. Ik kijk naar buiten en zie een mooie blauwe lucht. Wel met de nodige bewolking erbij maar dat mag de pret niet drukken.
Ik zet koffie en maak mijn eerste reisverslag van deze reis. Er lopen meerdere groepjes mensen over de dijk achter de camper. Er zijn ook veel kinderen bij. Ze hebben grote tassen bij zich. Ik heb langere tijd geen idee wat ze gaan doen totdat ik schaars geklede dames in badjas voorbij zie komen. Ze gaan een Nieuwjaars duik nemen in de Slingeplas. Geen georganiseerd festijn maar gewoon door groepjes mensen uit het dorp. Leuk!
Nog een kop koffie en ondertussen mijn mail en het nieuws lezen. Terwijl mijn radio de laatste hits uit de Achterhoek ten gehore brengt. Om mij heen bomen, struiken en rust. Een heerlijke manier om langzaam wakker te worden in dit nieuwe jaar.
Tegen 2 uur doe ik wat drinken en snacks in mijn rugzak en volg een wandelpad langs de Slingeplas. Het is heerlijk wandelweer. Ik doe de ritssluiting van mijn jas open om mijn temperatuur op het juiste niveau te houden. En dat aan het begin van de winter!
Na enige kilometers zet ik me neer op een bankje om wat te eten en te drinken. Achter de weilanden tegenover het bankje zie ik wallen die me aan een schans doen denken. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt! Nadat ik me weer ingepakt heb loop ik weer verder. Gelukkig loopt er een pad in de richting waar ik een schans vermoed. Voor ik daar ben moet ik een klein brugje over. Ik zie wallen, dijken en grachten. Er staat een bord met uitleg. Één van de mogelijkheden die wordt geopperd is dat dit een schans is geweest. Wat leuk dat ik mezelf heb geleerd dit soort dingen in het landschap te herkennen. Wandelen met historische feiten is toch het leukste!
Het informatiebord leert mij dat het pad verder gaat door een kloosterbos. Een leuk slingerend paadje tussen oude beuken en veel jonge aanplant. Daartussen snelstromende beekjes en slootjes. De eeuwenoude tuin van het klooster Schaer. En een sfeer die je kan meebeleven. Heerlijk. Daar kan ik van genieten!
Op een bankje neem ik een snack en een miniflesje kruidendrank. Niets is lekkerder dan een eenvoudige snack op een bankje tijdens een wandeling. Ook op deze plek staan weer informatieborden met de geschiedenis van de omgeving en van het verdwenen klooster.
Nog een paar kilometer verder en ik ben weer terug bij de camper. Ik heb ruim 7,5 Km gewandeld. Ik doe mijn wandelkleding uit en de kachel aan. Ik trakteer mezelf op een lekker biertje en zoek wat leuke muziek uit op Spotify. Er lopen nog wat mensen met badhanddoeken over de dijk richting Slingeplas. Ik geniet van mijn drankje en de muziek. Dit is een mooi rustig begin van 2022.