Dinsdag 1 augustus 2023 - Pronsfeld: Naar St.Vith.

1 augustus 2023 - Pronsfeld, Duitsland

We worden rond acht uur wakker. Buiten regent het. Het weer lijkt meer op herfstweer dan op zomerweer. Dat nodigt niet erg uit om uit bed te gaan.
Wat later drinken we koffie en eten een fruitsalade. Wanneer het droog wordt zoeken we onze fietsspulletjes bij elkaar en fietsen weg. Over de voormalige spoorlijn D3100/46 richting St.Vith.
We komen langs een beek/meer waar bevers zitten maar de schuwe beesten laten zich niet zien. Een eindje verder hebben we meer geluk: Vlak voor ons steekt een vos het fietspad over!
In Bleialf verlaten we de fietsroute even en doen wat boodschappen bij de Edeka. De sandwiches die we er kopen eten we op een bankje voor de kerk op. Dan fietsen we terug naar het fietspad. Door een hele lange en donkere tunnel fietsen we verder in de richting St.Vith. Op het moment dat het zachtjes begint te regenen zijn we net bij een bushokje waarin we met fietsen en al het einde van de bui af kunnen wachten.
Na een paar Km bereiken we de rivier de Ourthe. Een Frans echtpaar op de fiets vraagt ons of het fietspad naar Luxemburg gaat. Hun GPS heeft het opgegeven. Helaas moet ik hen teleurstellen en keren ze om. Een poosje verderop zien we hen bij de juiste afslag staan. Een eindje verder passeren we de Belgische grens.
Om St.Vith te bereiken moeten we wel wat klimmen. Niet het hele traject lijkt over de oude spoorbaan te lopen.
In St. Vith bezoeken we de St.Vitus-Pfarrkirche. Daarna stallen we onze fietsen bij het raadhuis en wandelen we door het centrum. Overal staan informatieborden met foto’s hoe het er hier vroeger uitgezien heeft. We leren dat het centrum in 1944 helemaal plat gebombardeerd is door de geallieerden.
Nadat we uitgekeken zijn fietsen we terug. Nu hebben we het voordeel van de hoge ligging van St.Vith. Het fietsen gaat bijna vanzelf.
Mary’s fietsaccu is bijna leeg. Gelukkig gaat bijna het hele traject iets naar beneden en komen we zonder moeite weer terug bij de camper.
Mary bakt gehaktballen en voor groentes ons. Samen met kartoffelsalade geeft dat een lekkere maaltijd.
Ik zet de fietsen weer op de camper. Morgen gaan we naar de volgende camperplek.