Zondag 30 juli 2023 - Üttfeld: Naar Waxweiler.

30 juli 2023 - Üttfeld, Duitsland

We komen vanmorgen rond negen uur uit bed. Het regent nog een beetje. We drinken koffie en Mary maakt een heerlijke fruitsalade voor ons. Ik neem de tijd om een uitgebreid reisverslag te maken. Tegen de tijd dat ik daar mee klaar ben is de regen gestopt.
Vandaag willen we op de fiets naar Waxweiler. Daarvoor moeten we het treintraject D3102 in de tegenovergestelde richting dan de vorige fietsen. Deze richting is licht dalend. Onderweg zien we een bomen ABC langs het fietspad. Bij de ‘Eifel Zoo’ sluit het fietspad aan op de D3103, de voormalige spoorlijn van Pronsfeld naar Waxweiler. We fietsen eerst naar het station van Pronsfeld. Hier is een openluchtmuseum van de spoorlijnen in deze omgeving. Van een oude wagon heeft men een restaurantje gemaakt. Heel leuk! Informatie borden geven uitleg over de geschiedenis van het station en de spoorlijnen. We kijken even bij de camperplek op het rangeerterrein en zien dat daar nog voldoende plek is. Daar willen we morgen naar toe.
We fietsen vervolgens naar het eindstation in Waxweiler. Onderweg plukken we nog wat Wolfspoot. Ook in Waxweiler is het stationsgebouw nog bewaard gebleven en van de naastgelegen locloods heeft men een appartementengebouw gemaakt. Heel gaaf om te zien!
In Waxweiler gaan we op zoek naar de overblijfselen van een Romeinse villa. Niet zo eenvoudig want er blijkt een brug weggespoeld te zijn met de hevige regenbuien in 2021. Daarom houden we even pauze bij de St. Willibrord kerk in het stadje. De pastoor loopt langs en begint een praatje.
We zoeken verder en vinden de overblijfselen van de Romeinse villa. Boven op een heuveltop dus we moeten erg klimmen om daar te komen. Men heeft een en ander gerepareerd. Een informatiebord laat zien hoe het er oorspronkelijk heeft uitgezien.
Door het stadje fietsen we terug naar het begin van het fietspad en dan terug naar de camper. Vandaag hebben we 35 Km gereden.
Ik zet de camper aan de andere kant van het veld neer. We hebben de vorige avond gezien dat we dan langer zonlicht hebben. Een goed idee want we krijgen nog een hele avond zon! Ik zet het zonnepaneel buiten om extra stroom op te wekken om de fietsaccu’s te laden.
We hebben vanmiddag nieuwe buren gekregen. Een ouder stel, met een Pössl, uit Friesland. Ze hebben ook belangstelling voor een extra zonnepaneel en ik geef hen een uitleg van ons systeem en de gedachten daarachter.
Later op de avond komt een man het stageld innen. Dat is maar vijf euro per nacht. Niet veel voor zo’n mooie plek waar water, elektriciteit en loosmogelijkheden beschikbaar zijn.
Zo hebben we ook vandaag weer een heerlijke dag gehad!