Donderdag 23 juni 2022 – Jarig in Wijhe.

23 juni 2022 - Wijhe, Nederland

Het is 8:35 wanneer we wakker worden. Mary feliciteert me met mijn verjaardag. De ramen van de slaapruimte staan open. Boven de IJssel zien we een strakblauwe hemel. We blijven nog even in bed en genieten van het uitzicht.
We gaan uit bed en ik zet de stoelen en het tafeltje buiten. Dan beginnen we ons ochtendritueel. Koffiezetten en drinken, ontbijten en het reisverslag van de vorige dag maken. We kijken naar de voorbijvarende schepen. De zon draait langzaam om de camper heen en we draaien de luifel uit om in de schaduw te kunnen blijven zitten. Het is te warm om lang in de zon te zitten. We maken er een ‘luie’ dag van om te genieten van het fantastische weer. Met de verrekijker kijken we naar de omgeving. We luisteren naar muziek en lezen wat.
Onder de grote boom naast de camperplek verzamelt zich een groep ‘hang-ouderen’. Ze komen met fietsen, scooters, invalidenwagentjes en rollators naar hun dagelijkse bijeenkomst en zitten urenlang met elkaar te praten.
Aan het eind van de middag komen er wat wolken en we lopen naar Wijhe en bezoeken kringloop ‘Het Goed’. Ik koop een plantenbak voor de cacteeën en een woordenboekje Nederlands/Spaans. Daarna bezoeken we de Boni om vlees voor de barbecue te halen. En koffie natuurlijk, want die is ook bijna op.
Terug bij de camper gaan we in de schaduw van de camper zitten totdat er wolken voor de zon komen. Dan halen we de barbecue uit de camper en gaan aan de slag om een feestmaaltijd te bereiden. Met vlees, salades en drankjes. Een ontspannen manier om mijn verjaardag te vieren.
Ondertussen is de jeugd van Wijhe ook naar de kade gekomen om zich uit te leven. Ze springen van de kade af om zich zo stoer mogelijk te presenteren. Een van de jongere rijdt meermaals met een vrij nieuwe fiets van de kade af de IJssel in. Aan het eind van de avond is deze fiets totaal gesloopt. De kettingkast is er af, de remkabels en de spatborden hangen er los aan. Je zoon zal maar zo thuiskomen met zijn fiets. Maar ja, misschien denk ik ouderwets en moet dat tegenwoordig kunnen.
Mary gaat even douchen bij het havengebouw/restaurant. Dat is inbegrepen met het stageld van deze camperplek. Wanneer ze net weg is begint het keihard te regenen. Ik leg de stoelen onder camper en ga naar binnen. Wanneer ze terugkomt is de ergste regen voorbij. We zitten nog even te praten en gaan naar bed. Het was een heerlijke verjaardag zo samen.