Maandag 19 april 2021 – Naar Baarle Nassau en het ‘Bels Lijntje’.

19 april 2021 - Baarle-Nassau, Nederland

Het is 11 graden buiten wanneer ik rond 8:00 uur uit mijn warme bed kom. De lucht grauw. Even later begint het te regenen. Ik neem uitgebreid de tijd voor koffie, ontbijt en om mijn verslag van de vorige dag te maken.
Rond 11:00 uur wordt het droog. Ik doe mijn fietskleding aan, en wat spulletjes voor onderweg in de tas. Het lijstje met routepunten in het hoesje op mijn stuurtas en ga op weg naar Goirle waar ik het eerste routepunt voor mijn route vind. Het 3e routepunt kan ik niet bereiken omdat de weg afgesloten wegen een asbest vondst. Ik zoek een alternatief en die blijkt door een mulle zandweg te gaan. Niet fijn. Gelukkig is dat maar een paar Km.
De route gaat door bossen en door statige lanen. Ik ben onder indruk van de prachtige huizen en boerderijen op het landgoed Gorp.
Op de grens van België met Nederland bezoek ik een leuke kapel waar ik een bordje met een legende vind. Zie ook de foto’s.
Het fietspad slingert door de velden en dorpjes. Ik zie indrukwekkende villa’s en landhuizen. Niet de armste streek hier.
Ik fiets langs en over ‘Vliegveld Weelde’ en kruis een landingsbaan. Altijd leuk.
Een einde verder bereik ik de dijk van het voormalig ‘Bels Lijntje’. Station Weelde-Merksplas is prachtig gerestaureerd.
Ik fiets verder en kom bij de overblijfselen van station Weelde-Grens/Baarle Nassau. Er zijn nog enige honderden meters lange perrons en een paar verbouwde loodsen. Het was vroeger een immens groot internationaal grensstation met wel 50 sporen naast elkaar. Op het emplacement lag 23 Km spoorlijn!
Ook hier is de ‘Dooden draad’ aanwezig geweest, getuige de borden naast het spoor.
Wanneer ik weer verder wil fietsen zie ik allemaal loopgraven naast de spoordijk. Die moeten ook even op de foto natuurlijk.
Dan kom ik in het gebied rond Baarle-Nassau. Om de honderd meter ben ik afwisselend in België of Nederland. Informatie panelen geven uitleg van de situatie. Op Nederlands gebied liggen tientallen Belgische enclaves. En wat ik niet wist dat in sommige van die Belgische enclaves weer Nederlandse enclaves liggen! Bijzonder toch?
In het dorp Baarle-Nassau zijn de grenzen op straat aangegeven door gekleurde lijnen. De grens loopt op sommige plekken midden door huizen heen. De kamer in België en de keuken in Nederland. De plek van de voordeur bepaalt de nationaliteit van het huis. Bijzonder om te zien!
Ik kom bij een replica van de MN7. Leuk om daar de geschiedenis van te lezen.
Het gaat weer verder over de voormalige spoorlijn en kom in Alphen. Het recreatiegebied ’t Zand is op deze maandagmiddag heerlijk rustig. Dat zal zondag anders geweest zijn want ik hekken waarmee de parkeerplaatsen afgesloten kunnen worden.
Bij de kapel van St. Martinus hou ik een korte pauze. De zon breekt door maar het is steenkoud.
Ik kom weer terug op het ‘Bels Lijntje’ en volg deze terug naar Tilburg. Daar nog even naar de Jumbo om wat lekkers te halen. Terug bij de camper zie ik dat ik vandaag net iets meer dan 60 Km heb gefietst. Een reuze interessante dag vind ik.