Donderdag 17 juni 2021 – In en om Emlichheim.

17 juni 2021 - Emlichheim, Duitsland

Om 7:00 uur hoor ik de kerkklok van Emlichheim slaan. 3 keer 2 met een tussenpoos. Een vreemd ritme. Ik had het de vorige dag ook al gehoord. Ik val nog wel even in slaap.
Wanneer ik rond achten weer wakker word is het al warm. Ik zet met tafeltje en stoel in de schaduw van een hoge heg. Kop koffie erbij. Het eerste verslag van deze reis die ik buiten in tik. Een merel zoekt wormpjes in het gras om me heen. Wanneer een vlieg voorbijvliegt haalt de merel deze met een flitsende beweging uit de lucht. Wow, dat had ik niet verwacht van een merel! Wel leuk om zo in de natuur te zijn.
Al voor elven begin ik aan mijn dagelijkse trektocht. Bij Emlichheim steek ik de Vecht over en fiets door de bossen naar het oosten. Net voor Ringe steek ik de Vecht opnieuw over. Ik fiets door Klein-Ringe en Gross Ringe. Dan via rustige weggetjes en langs het kanaal Coevorden-Alte Piccardie naar Neugnadenfeld. Allemaal kleine veendorpjes. In Neugnadenfeld zie ik een moderne turf hut. Met turftreintjes erbij. Dat moet wel even op de foto.
Iets verderop is een kerkhof van Russische en Poolse dwangarbeiders. Hier in de omgeving waren kampen waar mensen uit de door Duitsland bezette gebieden tewerkgesteld werden. Ze moesten onderdelen maken voor het leger.
Ik fiets een weggetje richting Nederlandse grens in. Helaas loopt het na een paar Km dood. Ik had beter op mijn kaart moeten kijken want dit stond duidelijk aangegeven. Na een korte pauze fiets ik bij Nieuw-Schoonebeek Nederland binnen. Helaas is het cafetaria hier nog gesloten. Ik had best zin in een frikandel-speciaal.
Via het Koel-Veen kom ik in Schoonebeek waar ik de Duitse grens weer oversteek. Hier staat een luchtwachttoren waar ons leger laagvliegende Russische vliegtuigen aan moesten zien komen. De weggetjes, tussen braaf knikkende jaknikkers, hebben weinig boompjes in de berm. Dus fiets ik hier in de brandende zon. Dat is wel heel erg heet!
Daarom houd ik het fietsen voor vandaag wel gezien. Bij de camper zoek ik een plekje in de schaduw en drink een koel biertje. Het voelt bijna als een rustdag ;-)