Maandag 1 januari 2024 - Van Ahaus naar Därfeld.

1 januari 2024 - Darfeld, Duitsland

Ook vanmorgen slapen we lekker uit terwijl de regen op het dak tikt. Wanneer we wat later dan gebruikelijk van ons eerste kopje koffie genieten is het inmiddels droog geworden. Ik maak het reisverslag en Mary twee bakjes met vers gesneden fruit zodat we ook deze dag weer gezond kunnen beginnen.
Na ons verlate ontbijt maken we de camper reisklaar en verlaten Ahaus. Eerst rijden we naar Legden en maken een rondje door het historische centrum. Het is keurig gerestaureerd in de oorspronkelijke staat.
Vervolgens rijden we naar Asbeck en komen ook daar door de historische kern. We zien het klooster waar Beethoven wat anders maakte dan muziek.
De volgende stop is bij de Sint-Brixus kerk in Schöppingen. Onder de kerk bevindt zich één van de bronnen van de Vecht. Hier vindt je daar meer informatie over. We bezoeken de kerk en horen en voelen het water omhoog borrelen. Later zien we buiten het water onder de kerk uitkomen.
We vervolgen onze reis en gaan naar het bedevaartsoord ‘Eggerode’. In dit dorp komen twee riviertjes samen de vanaf hier de naam ‘Vecht’ krijgt. Nadat we wat foto’s hebben gemaakt bezoeken we de Mariakapel en de kerk. Naast de kerk is een kunstwerk met de 21 plaatsnamen waarlangs de Vecht stroomt.
Nadat we dit alles hebben bekeken rijden we naar het einddoel van deze dag. Één van de twee camperplekken in Därfeld. We zijn de enige bezoeker nu maar aan de bandensporen te zien zijn er wel een aantal campers vertrokken vandaag. Er is elektriciteit beschikbaar, er staat een ijsjes automaat en er is een luxe toiletgebouw met een warme douche. We maken van al deze faciliteiten gebruik op deze eerste dag van het jaar 2024.
En natuurlijk wensen we iedereen een voorspoedig en gezond 2024!