Vrijdag 14 mei 2021 – Rond Schijndel.

14 mei 2021 - Schijndel, Nederland

Rond 8:00 wakker en even later mijn bed uit. 12 graden buiten en binnen en een beetje mist. De eerste joggers en honden met hun baasje lopen voorbij. Ik zet koffie en bedenk een fietsroute voor vandaag. Na mijn eerste kop koffie trekt de mist langzaam op en breekt de zon door. Ik zet de foto’s en de fietsroute van de vorige dag op de reisblog.
Ik heb 2 Mepal bekers bij me in de camper en daar zitten bijna onzichtbare scheurtjes in. Zodra ik er kokend water in gooi om koffie te maken lekken ze een paar druppels om vervolgens weer waterdicht te zijn. Met als gevolg dat er koffiekringen op de tafel komen. Volgens mij zijn de bekers ook al heel oud. Misschien al wel 25 jaar. Dus op naar de Hema om een paar nieuwe van porselein te kopen. En ook koop ik een nieuwe portemonnee. De ritssluiting van de huidige is stuk zodat het kleingeld onder in mijn fietstas terecht komt. Ik ga er van uit dat mijn investeringen de verliezen van de Hema zullen beëindigen.
Het is weer prachtig fietsweer en ik op tijd weg. In de korte broek. Mijn verwachting is dat het aan het eind van de middag bewolkter wordt. Dus daarom maar op tijd weg. Ik vergeet de Garmin aan te zetten dus geen gps-route vandaag.
Eerst maak ik wat foto’s in het centrum van Schijndel. Hier heeft vroeger een tram gereden en de gemeente heeft de tramrails in de straat aangegeven. Ook heeft men op veel plaatsen panelen met historische informatie in de trambaan in het wegdek aangebracht. Verder maak ik foto’s van de bijzondere ‘Glazen Boerderij’.
Dan fiets ik rij naar het noorden. Heeswijk-Dinther. Hier trakteer ik mezelf op een broodje kroket bij de snackbar van de plaatselijke Vietnamees. Vervolgens fiets ik naar het oosten, Vorstenbosch en dan naar het zuiden, Driehuizen en Veghel. In Veghel gaat mijn route weer langs ‘Het Duitse lijntje’. Bijzonder vind ik het dat de spoorlijn hier nog helemaal aanwezig is. Wel helemaal overgroeid en onderbroken door wegen. Zelfs de A50 die in 2003 aangelegd werd en de spoorlijn al jarenlang ongebruikt was heeft men keurig met een viaduct over de spoorbaan heen gelegd! Ik maak er foto’s van.
Via Eerde en Wijbosch kom ik terug in Schijndel. Ik haal wat boodschappen bij de Aldi.
Dan ga ik lekker onderuit zitten in de camper met een flesje Trappistenbier van de Aldi. Tijd om het verslag van de vorige dag te maken.
Boven de camper trekken donkere wolken samen. Er vallen zelfs een paar druppels regen uit. Verwaarloosbaar meet wat voorspeld was. Even later trek de bewolking weer weg en breekt de zon weer door.