Zondag 16 mei 2021 – Op de fiets naar Oisterwijk.

16 mei 2021 - Oirschot, Nederland

Grote wolken drijven over wanneer ik rond 8:15 wakker word en door het dakluik boven me naar buiten kijk. Gelukkig zitten er nog wel blauwe stukken tussen.
Even later ga ik uit bed en zet koffie. Binnen is het 15 en buiten 13 graden.
Nadat ik mijn reisverslag heb gemaakt monteer ik de film van mijn fietstocht naar ’s-Hertogenbosch op Hemelvaartsdag en zet ‘m op de reisblog. De film is ook hier te zien.
Het weer valt me niet tegen hoewel er wel wat meer wind is dan de afgelopen dagen. En het is me ook te fris voor een korte broek. Vandaag wil ik de omgeving van Oisterwijk verkennen. Ik fiets door het centrum van Oirschot. Het kale lege plein wat ik zag bij mijn bezoek in April is omgetoverd in een gezellige combinatie van terrassen en winkeltjes. Nadat ik Oirschot heb verlaten kom ik in Spoordonk. Zou dat iets met ‘spoor’ te maken hebben? Dan fiets ik langs het riviertje ‘De Beerze’ door het natuurgebied ‘Kampina’. Een mooie omgeving met bossen, sloten en vennen. Overal zijn bungalowparken, speeltuinen en restaurants. Het centrum van Oisterwijk doet me meer denken aan een Drents brinkdorp dan aan de andere dorpjes hier in de omgeving. Het is etenstijd en de terrassen puilen uit. De horeca kan vandaag gelukkig een kleine inhaalslag maken.
In een parkje aan ‘Voorste Stroom’ neem ik een blikje Radler. Het is nog steeds zonnig.
Ik fiets verder in de richting ‘Moergestel’. Halverwege begint het te regenen en besluit ik terug te keren naar Oirschot. Wanneer ik daar terug ben is het inmiddels weer droog geworden. Omdat de terrassen allemaal vol zitten haal ik maar een patatje speciaal bij de snackbar en geniet ervan op een bankje op het plein. Ik fiets nog een rondje door het dorp en ga terug naar de camper.
Met een flesje Trappistenbier en een volgend tijdschrift van mijn stapel zie en hoor ik een zware bui op de camper vallen. Ik heb weer een leuke dag gehad en een volgend stukje Nederland leren kennen.